Artikel top billede

Googles nye direktør, Larry Page, kan både glæde sig og spekulere over pengemængderne og udgifterne i Googles seneste kvartalsregnskab.

Ny Google-boss har fået et reklame-problem

Googles nyeste regnskab afslører endnu en himmelflugt på indtjening og omsætning. Alt er dog ikke lutter idyl hos søgeselskabet, når det kommer til marketingindsatsen.

Læs også:
Google har fået ny direktør - og han har et problem

Googles topchef: Sagde han virkelig det?

Google-stifter Larry Page har fået en ganske god start som ny administrerende direktør for det søgeselskab, som han selv var med til at starte i en garage i Californien for små 15 år siden. 
 
I går kunne Google konstatere, at årets første regnskabskvartal i forhold til samme kvartal sidste år gav et løft på 18 procent i indtjeningen og 27 procent i omsætningen, så den nu er røget op på 33,87 milliarder kroner.
 
Det skriver blandt andre The Wall Street Journal og BBC

Kvartal-regnskabet kommer lige i hælene på endnu et jubel-regnskab, da Google for tre måneder siden kunne lukke 2010 med en årsomsætning på 152 milliarder kroner og en indtjening på 44 milliarder kroner.
 
En tung jumbojet
Selv om internetreklamer har været et guldæg for Larry Page og sendt ham og resten af Google-staben på himmelflugt, er alt ikke fryd og gammen i det nyeste kvartalregnskab.
 
Søgegiganten kan nemlig også konstatere, at operationsomkostningerne - penge brugt på lønninger, marketing og forskning - er steget med 54 procent sammenlignet med for et år siden, hvilket æder omkring en tredjedel af kvartalomsætningen.
 
Den udvikling fortsætter nok i de næste kvartalsregnskaber, da Google vil hyre i alt 6.000 nye medarbejdere i år.

1.900 nye ansigter er allerede på vej ind i søgeselskabet. 
 
Bruger reklamer til reklamer
Google har også tunge udgiftsposter på salg og marketing, hvor omkostningerne er steget med over en milliard dollars (5,18 milliarder kroner), hvilket svarer til en stigning på 69 procent i forhold til sidste år.
 
For et selskab, der blev verdensberømt og fik sit firmanavn indskrevet i ordbøger på alverdens sprog uden brug af nævneværdig markedsføringsmidler, er det naturligvis en streg i regningen, at konkurrencen på søgemarkedet presser Google til at smide grønne dollarsedler i marketingmaskinen.
 
Markedsføringsindsatsen bliver især brugt til opbygningen af lokale reklameforretninger og promovering af selskabets Chrome-browser.
 
Google kan dog samtidig glæde sig over, at selskabets flagskib, søgemaskinen, stadig har en markedsandel på over 90 procent i Europa og omkring 65 procent i USA.
 
Efter Googles regnskab kom ud, er selskabets aktier på New Yorks aktiemarked faldet med fire procent til 553,09 dollars.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere