Artikel top billede

Googles nye direktør, Larry Page, kan både glæde sig og spekulere over pengemængderne og udgifterne i Googles seneste kvartalsregnskab.

Ny Google-boss har fået et reklame-problem

Googles nyeste regnskab afslører endnu en himmelflugt på indtjening og omsætning. Alt er dog ikke lutter idyl hos søgeselskabet, når det kommer til marketingindsatsen.

Læs også:
Google har fået ny direktør - og han har et problem

Googles topchef: Sagde han virkelig det?

Google-stifter Larry Page har fået en ganske god start som ny administrerende direktør for det søgeselskab, som han selv var med til at starte i en garage i Californien for små 15 år siden. 
 
I går kunne Google konstatere, at årets første regnskabskvartal i forhold til samme kvartal sidste år gav et løft på 18 procent i indtjeningen og 27 procent i omsætningen, så den nu er røget op på 33,87 milliarder kroner.
 
Det skriver blandt andre The Wall Street Journal og BBC

Kvartal-regnskabet kommer lige i hælene på endnu et jubel-regnskab, da Google for tre måneder siden kunne lukke 2010 med en årsomsætning på 152 milliarder kroner og en indtjening på 44 milliarder kroner.
 
En tung jumbojet
Selv om internetreklamer har været et guldæg for Larry Page og sendt ham og resten af Google-staben på himmelflugt, er alt ikke fryd og gammen i det nyeste kvartalregnskab.
 
Søgegiganten kan nemlig også konstatere, at operationsomkostningerne - penge brugt på lønninger, marketing og forskning - er steget med 54 procent sammenlignet med for et år siden, hvilket æder omkring en tredjedel af kvartalomsætningen.
 
Den udvikling fortsætter nok i de næste kvartalsregnskaber, da Google vil hyre i alt 6.000 nye medarbejdere i år.

1.900 nye ansigter er allerede på vej ind i søgeselskabet. 
 
Bruger reklamer til reklamer
Google har også tunge udgiftsposter på salg og marketing, hvor omkostningerne er steget med over en milliard dollars (5,18 milliarder kroner), hvilket svarer til en stigning på 69 procent i forhold til sidste år.
 
For et selskab, der blev verdensberømt og fik sit firmanavn indskrevet i ordbøger på alverdens sprog uden brug af nævneværdig markedsføringsmidler, er det naturligvis en streg i regningen, at konkurrencen på søgemarkedet presser Google til at smide grønne dollarsedler i marketingmaskinen.
 
Markedsføringsindsatsen bliver især brugt til opbygningen af lokale reklameforretninger og promovering af selskabets Chrome-browser.
 
Google kan dog samtidig glæde sig over, at selskabets flagskib, søgemaskinen, stadig har en markedsandel på over 90 procent i Europa og omkring 65 procent i USA.
 
Efter Googles regnskab kom ud, er selskabets aktier på New Yorks aktiemarked faldet med fire procent til 553,09 dollars.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere