Telenor: Vi har fundet årsagen til gigantisk nedbrud

Telenor har fundet årsagen til, at en million Telenor-kunder mistede forbindelsen til omverdenen tirsdag formiddag. Se grunden her.

Artikel top billede

Læs også:
Nedbrud sender en million danske mobilkunder i sort

Det var en menneskelig fejl, der var årsagen til, at omkring én million Telenor-kunder i formiddags ikke kunne få kontakt til omverdenen med deres mobiltelefoner.
 
"Nedbruddet skyldtes en menneskelig fejl ved opgraderingen af et register over vores abonnenter. Der blev simpelthen tastet noget forkert ind i systemet," forklarer Telenors pressechef, Peter Glüssing, til Computerworld.
 
Han fortæller, at systemet og Telenors netværk vendte tilbage til normal drift ved 11-tiden i formiddags.

Dermed var en million mobilkunder væk fra netværket i en halvanden times tid. 
 
Tænd og sluk
Telenors kundeservice oplyste tidligere tirsdag at fejlmeddelelsen var tikket ind hos kundeservice klokken 9.38.
 
På det tidspunkt kunne omkring én million brugere i Telenors mobil-netværk få beskeden om, at sim-kortet ikke kunne registrere netværk.
 
Hvis du er Telenor-kunde og stadigvæk ikke kan komme på netværket, har pressechef Peter Glüssing et godt råd:
 
"Hvis folk stadig har problemer med at komme på netværket, så er det fordi, de skal huske at slukke og tænde deres telefon," oplyser Peter Glüssing.

Læs også:
Nedbrud sender en million danske mobilkunder i sort

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S