Telenor beklager og beklager efter to gigant-nedbrud

Teleselskabet Telenor er ét stort rødt øre, efter det i går fik sin anden syngende nedbruds-lussing inden for få dage. Vi gør alt for, at det ikke sker igen, lover Telenor.

Artikel top billede

Læs også:

Nyt nedbrud rammer Telenors mobilnet

Her er grunden til Telenors kæmpe-nedbrud

Det nedbrudsplagede teleselskab, Telenor, er fuld af beklagelser dagen derpå.

I går
kunne alle to millioner kunder i teleselskabets mobil-netværk ikke sende sms'er, mms'er eller få gang i telefonsvarerne under et landsdækkende nedbrud, der varede i knap 10 timer - og endnu længere for kunder med taletidskort.

Tirsdag formiddag kunne en million kunder hverken ringe, sende sms eller andet.

"Vi beklager meget de to forstyrrelser, og de gener, det har medført," skriver Telenors pressechef, Peter Glüssing, flere gange til Computerworld i en mail efter det store nedbrud i går.

"Vi gør alt for at undgå, at lignende hændelser opstår igen ved nu at gå vores tekniske processer nøje igennem og justere der, hvor der er behov," fortsætter han.

Nettet røg i Norge

Tirsdagens nedbrud med menneskelig fejl har intet med gårsdagens sms-sammenbrud at gøre.
 
Problemer med servere i selskabets norske netværk var årsagen til, at danske kunder var uden sms, mms og telefonsvarer fredag eftermiddag og aften.

"Det var en signaleringsfejl i Norge, der gjorde, at vi ikke kunne komme i kontakt med de fælles platforme, vi benytter til at afvikle de berørte services. Mange norske kunder var derfor også påvirkede af hændelsen," lyder det fra Peter Glüssing.

Lille sms-nedgang

Han forklarer, at i går håndterede Telenor syv millioner sms'er mod de normale 10 millioner på en fredag, hvilket svarer til en nedgang på 30 procent under det 10 timer lange nedbrud.

Om sagerne vil få Telenor til at stramme sig op internt på den teknisk service og kundeservicen, må tiden vise, efter selskabets kundeservice-linjer i går brændte sammen, så kunderne måtte ty til telefonsvareren eller nettet for at få informationer.

"Vi beklager meget tirsdagens og fredagens to forstyrrelser og de gener, det har medført for vores kunder. Vi gør alt for at undgå, at lignende hændelser opstår igen ved nu at gå alle vores processer nøje igennem og justere der, hvor der er behov," gentager Telenors pressechef i sin afrunding af mailen.

Læs også:

Nyt nedbrud rammer Telenors mobilnet

Her er grunden til Telenors kæmpe-nedbrud

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Julian Olsen som Datateknikerelev ved afd. Thisted og afd. Esbjerg. Nyt job

    Julian Olsen

    Netip A/S