It-råd advarer mod offentlige cloud-løsninger

Cloud computing og den offentlige sektor passer endnu ikke godt sammen, mener it-sikkerhedsråd. Læs her hvorfor.

Artikel top billede

Læs også:
Så mange penge bruger vi på cloud computing

KMD scorer kassen på omstridt SKI-aftale

Ikke godt nok. Endnu. 

Sådan anskuer Rådet for Større IT-Sikkerhed kombinationen af den offentlige sektor og et af it-verdenens varmeste emner lige nu: Cloud computing.

Rådet mener med udgangspunkt i to aktuelle sager fra den offentlige sektor, Odenses Google-sag og KL's kørerlærer-affære, som Datatilsynet i begge tilfælde har kritiseret, at cloud computing endnu er for grøn til offentlige danske data.

"Den nye cloud-teknologi giver mulighed for betydelige besparelser, også for det offentlige. Det springende punkt er om cloud-løsninger både på kort og langt sigt er lige så sikre og stabile som det offentliges nuværende it-løsninger," lyder det fra rådets formand, Christian Wernberg-Tougaard, i en pressemeddelelse.

Store besparelser i skyen

Hele det politiske spektrum har mere eller mindre præcist nævnt cloud computing i sine 2020-planer, videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen (K) har været en varm fortaler for teknologien og kommunerne har også været nærmest rødglødende efter at komme i gang med cloud.

Alligevel maner Christian Wernberg-Tougaard til besindighed.

Rådet konstaterer, at det i cloud-løsninger typisk ikke længere er muligt at fastslå præcist, hvor bestemte data er lagret fysisk, hvilket giver helt nye udfordringer med hensyn til datasikkerhed og beskyttelse af data.

"Tidligere har man kunnet inspicere en fysisk lokalitet, og måske endda nogle bestemte harddiske hvor nogle givne data blev opbevaret. Med cloud-computing begynder computerkraft og datalagring at ligne det, vi kender fra el-produktion. Det kan være svært at sige, hvor den strøm, vi trækker ud af kontakten, er produceret - og noget lignende gælder i stigende grad for it-ydelser," forklarer Christian Wernberg-Tougaard i pressemeddelelsen.
 
"Det giver en lang række nye udfordringer, specielt for myndigheder som jo skal tjene en hel befolknings interesser," fortsætter formanden for det uafhængige Rådet for Større IT-sikkerhed.

Får styr på data

Han mener, at fremtidigt cloud-brug i den offentlig sektor skal baseres på certificering og ikke mindst på, at leverandørerne overholder gældende EU- og dansk lovgivning.

"Der skal være klare aftaler, som sikrer, at data forbliver i myndighedernes varetægt og inden for EU's grænser, også hvis en cloud-leverandør bliver opkøbt eller lukker ned," foreslår rådet i sin pressemeddelelse.

Derudover peger det på, at kritiske it-tjenester og infrastruktur hos forsvaret, politi og CPR bør ligge fuldstændig under statens kontrol i Danmark.

Læs også:
Så mange penge bruger vi på cloud computing

KMD scorer kassen på omstridt SKI-aftale

Annonceindlæg fra Kommando

Identity: Kortere levetid på certifikater øger risikoen for nedbrud

Digitale certifikater er fundamentet for tillid. Nu ændres vilkårene, og der stilles helt nye krav til, hvordan I arbejder med overblik og styring.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

IT-specialister til WAN, Routing og Switching

Midtjylland

JP/Politikens Hus

Udvikler til integrationsteam i JP/Politikens Hus

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Vil du være med til at opbygge og udvikle Forsvarets dronekapacitet?

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Trafikstyrelsen har pr. 1. maj 2026 ansat Nihad Hodzic som IT og Digitaliseringschef. Han skal især beskæftige sig med med IT-projekter og digital transformation, herunder især det strategiske løft af Trafikstyrelsens digitale niveau. Han kommer fra en stilling som Kontorchef hos Udviklings og Forenklingsstyrelsen. Han er uddannet i statskundskab og har en lederuddannelse fra MIT Sloan, samt en igangværende Master i IT-Ledelse. Han har tidligere beskæftiget sig med IT-udvikling og større projekter på momsområdet, hvor han har ledet et projekt- og udviklingskontor. Nyt job

Nihad Hodzic

Trafikstyrelsen

Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Jeppe Spanggaard, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med Digitalisering med Microsoft-platformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Nyt job

Jeppe Spanggaard

Pinksky ApS

Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

Honey Arora

Immeo

netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job