Sådan klarer Statens It driften i sommerferien

Ferietid: Hos Statens It er der kun cirka en fjerdedel af medabejderne på arbejde i denne uge. Læs her, hvordan driften sikres.

Artikel top billede

I disse uger har mange danske it-folk skiftet it-strategier, servere og software ud med sydlige himmelstrøg, tunge kufferter og tid med familien.

Det er også tilfældet hos Statens It, der arbejder med udvikling og drift af it for otte ministerier.

I virksomheden er det kun omkring en fjerdedel af medarbejderne, der er på arbejde i denne uge, som er blandt de uger med lavest bemanding. Generelt er der hos Statens It mange på ferie fra starten af juli til starten af august. 

Computerworld har spurgt direktør Lone Strøm, hvordan Statens It klarer at holde de mange offentlige servere og systemer i luften, når op mod tre fjerdedele af medarbejderne er på ferie.

Udvikling på vågeblus
Hvad er der gjort for at kunne klare opgaverne i sommerperioden?

"Vi har taget udgangspunkt i, hvad vores kunder har brug for. Vi leverer jo service til ansatte i staten, som typisk er på ferie her i juli, og derfor er antallet af henvendelser i vores support begrænset.

Omvendt står vi for driften af en lang række vigtige systemer, som altid skal fungere, og derfor har vi selvfølgelig sørget for bemanding nok til både at overvåge systemer og udbedre eventuelle fejl," forklarer hun.

Hvilke aktiviteter bliver der skruet ned for i sommerperioden?
       
"En af vores opgaver er at hjælpe kunderne med at udvikle og implementere nye it-løsninger, men disse aktiviteter er i store træk på standby, fordi kunderne er på ferie hen over sommeren. Så tager vi fat igen, så snart kunderne er tilbage i august."

Hvilke aktiviteter kan der ikke skrues ned for?
        
"Al drift skal køre - sommer eller ej. Selv om der ganske vist ikke er så mange på arbejde i staten om sommeren, skal der jo være fuld adgang til mail, sagsbehandlingssystemer og så videre døgnet rundt.

Og et system som for eksempel visumsystemet er der faktisk ekstra pres på i sommerperioden. Desuden skal vores support selvfølgelig stå klar til at hjælpe dem, der har behov for det."

Skybrudet gav problemer
Er der nogle specielle udfordringer i sommerperioden i forhold til driften?
 
"Det store skybrud gav en del driftsproblemer, fordi nogle af vores kunder havde udstyr stående i deres kældre, men ellers er sommeren en stille periode."

Du kan læse mere om driftsproblemerne hos Statens It her:
Alle vores ministerier blev ramt af skybrud

Driftsfolk flyttet ind i support-afdelingen

Hvilke nødprocedurer har I, hvis noget skulle gå galt i sommerperioden?

"Statens It er skabt ved en fusion af mange it-afdelinger, og det giver os en vis volumen. Derfor har vi tilstrækkeligt med kompetencer inden for de forskellige fagområder til, at vi kan opretholde de almindelige procedurer.

Modsat mindre it-organisationer kommer vi altså ikke ud for at skulle ringe husets eneste Exchange-ekspert op i hans ferie, hvis mailen er nede."

Er der andre ting, der kendetegner jeres sommerperiode?

"Denne sommer har vi en sommercamp, hvor vores driftsfolk er flyttet ind hos supportafdelingen i tre uger. Her prøver drifts- og support-medarbejdere sammen at komme til bunds i nogle bunker, som blandt andet opstod i forbindelse med det store skybrud.

Det er et fint initiativ, og jeg tror også, det kan give noget rigtig god intern vidensdeling, at de to grupper sidder fysisk sammen."

28 serverrum skal blive til et datacenter

Hvilke større projekter skal I i gang med efter ferien?

"Vi skal i gang med at lukke de første serverrum ned i forbindelse med et stort projekt, hvor vi konsoliderer alle de servere, Statens It har overtaget.

Vi bygger et fuldt virtualiseret datacenter på tre lokationer, som med tiden skal erstatte 28 serverrum. Det bliver mere stabilt, sparer masser af strøm og bliver meget lettere at skalere.

Et andet projekt er at implementere et nyt og bedre sagsbehandlingssystem (ESDH) i to ministerområder - det går vi i gang med, når ferien er slut."

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job