Nu slipper du for at optræde i LinkedIn-annoncer

Sociale reklamer, der viser dit navn og foto til dit netværk, er blevet kritiseret som muligt brud på europæisk persondatalovgivning. LinkedIn lover ændringer.

Artikel top billede

Computerworld News Service: LinkedIn vil foretage ændringerne af sin funktion til "social annoncering", der har resulteret i kritik for dens brug af medlemmernes navne og fotos i annoncer på det sociale netværkssite.

Efter en dag med voksende kritik oplyser LinkedIn i et blogindlæg torsdag, at det sociale netværk har "lyttet" til sine brugere og "kunne have kommunikeret" sin hensigt med den nye annoncerings-funktion noget tydeligere. Derfor vil LinkedIn nu ændre, hvordan disse annoncer optræder.

Hvis en LinkedIn-bruger "følger" en bestemt virksomhed eller service på LinkedIn, kan annoncerings-funktionen, som den er i dag, vise brugerens navn og foto i reklamer for denne virksomhed.

LinkedIn oplyser, at dets mål var at levere mere vedkommende annoncer, men visse LinkedIn-brugere har klaget over, at det krænker privatlivets fred, særligt fordi man er nødt til at fravælge frem for at tilmelde sig funktionen.

Med de nye ændringer ser det ud til, at brugerne stadig specifikt skal fravælge at deltage i disse sociale annoncer, men LinkedIn vil sørge for, at folks navne og fotos - i hvert fald i første omgang - ikke længere vises. I stedet vises der et link i reklamen med en tekst som eksempelvis: "Tre personer i dit netværk følger virksomhed X."

Det er svært at sige ud fra blogindlægget, hvad der sker, når medlemmerne klikker på dette link, men annoncen viser antageligt, hvilke personer i ens netværk, der følger den givne virksomhed. LinkedIn har ikke umiddelbart svaret på en henvendelse om at kommentere uddybende på den kommende ændring.

Advarede først

LinkedIn begyndte udrulningen af den nye funktion i juni, men den har ikke tiltrukket megen opmærksomhed før denne uge. Torsdag rapporterede hollandske WebWereld, at funktionen muligvis bryder Europas stærke persondatalove.

LinkedIn har næsten undskyldt for, hvordan de sociale annoncer fungerer. I et blogindlæg med titlen "Privacy, Advertising, and Putting Members First" forklarer LinkedIn, at det sociale netværk har "indhentet feedback" fra sine brugere og ønsker at "afklare nogle ting."

LinkedIn bemærker at have offentliggjort to blogindlæg (det ene her og det andet her) samt en bannerannonce i juni, der oplyste brugerne om, at funktionen var i gang med at blive implementeret. LinkedIn påpeger yderligere, at det sociale netværk aldrig deler personfølsomme oplysninger med tredjeparts-annoncører.

"Det vigtigste er, at vi nu har lært, at selvom vores medlemmer ikke har noget imod, at deres handlinger såsom anbefalinger kan ses af deres netværk som en offentlig handling, så er der visse af de samme medlemmer, der ikke er helt trygge ved, at deres navne og fotos bliver associeret med disse handlinger i annoncer leveret til deres netværk," skriver produktchef Ryan Roslansky.

"Derfor vil vi ændre, hvordan disse typer af sociale annoncer ser ud," forklares det i blogindlægget, der viser "før"- og "efter"-billeder af et annonceeksempel. Der er dog ingen oplysninger om, hvornår disse ændringer træder i kraft.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S