"19 mainframe profesionelle søger job - nu kun 15 tilbage."
Det er ordene i en bannerannonce, som øverst på Prosas hjemmeside skal hjælpe de stormomsuste kundegruppe-folk fra CSC-konflikten tilbage i job.
"Det er jo ikke er nogen hemmelighed, at annoncen dækker over de kundegruppemedarbejdere, som blev bortvist fra CSC," siger John Jørgensen, der er faglig konsulent hos Prosa.
Gik hjem i protest
Folkene arbejdede hos CSC med batch-afviking, men gik omkring påske hjem i protest mod at skulle oplære deres egne vikarer forud for en udvidet konflikt.
Senere blev de bortvist, fordi de ikke mødte på arbejde trods en anmodning fra både CSC og Prosa. Kort efter slog CSC de bortvistes stillinger op.
Folkenes fravær gav i månedsvis problemer med driften, hvilket fik kunderne til at håbe, at folkene ville komme tilbage for at nedbringe arbejdspuklen. Siden da har CSC genansat to af de tidligere kundegruppe-medarbejdere samt en person udefra.
"Vi har haft en forståelse med CSC om, at de skulle tilbage, fordi de opgaver, som de forlod, stadig haltede, selvom CSC havde vikarer inde," siger John Jørgensen.
Computerworld har tidligere beskrevet en strid mellem CSC og Prosa om, hvorvidt firmaet har lovet at lade alle de bortviste ansøge om deres gamle job samlet.
Genansættelse trækker ud
Men CSC's overvejelser har ifølge den faglige konsulent nu taget så lang tid, at folkene ikke længere kan sidde og vente på et opkald fra CSC, fortæller han.
Derfor har it-fagforbundet nu indledt en anderledes aktiv indsats for at få folkene tilbage i job.
Han fortæller, at annoncebanneret på prosa.dk kun er et blandt flere initiativer, der skal få de tidligere CSC-medarbejdere i nyt job.
"Der er også aktiveret alle mulige netværk, og vi har sat professionelle jobrekruttører på," siger John Jørgensen.
Samtidig vil han ikke afvise, at Prosa i kampen for at få de tidligere CSC-folk i arbejde, vil indrykke annoncer andre steder.
Imidlertid har bannerannoncen på Prosas egen hjemmeside faktisk givet flere seriøse henvendelser, fortæller han.
"Så sent som i går hørte jeg om møder, der skulle holdes med en lidt større aktør," siger John Jørgensen.
Hele historien
Arbejsgivere får hele historien
Ifølge den faglige konsulent var det oprindeligt nogle og tyve mainframe-folk fra kundegruppen, som blev bortvist fra CSC. Af dem har CSC senere genansat et par stykker, mens nogle er gået på efterløn. Derudover har nogle også fået job andre steder.
Han fortæller, at de virksomheder, som har henvendt sig angående batch-folkene, ikke umiddelbart er blevet skræmt af, at det er folk, som valgte at nedlægge arbejdet overenskomststridigt i konflikten.
"Nej, det kan godt være, at folk lige skal have en forklaring på, hvad det er, der er foregået. Men har de brug for kompetencerne, så er det dem, der er i fokus," siger John Jørgensen.
Trods henvendelser og planlagte møder tør den faglige konsulent ikke gætte på, hvornår folkene kan være tilbage i arbejde.
Har ikke opgivet CSC
Ifølge John Jørgensen er annoncerne om kundegruppe-medarbejderne ikke udtryk for, at Prosa har opgivet håbet om at CSC genansætter folkene.
"Nej, der går stort set ikke en dag uden at ønsket bliver gentaget overfor ledelsen derude. Men vi kan bare ikke sidde med hænderne i skødet," siger han.
Men umiddelbart er der ikke noget gennembrud i forhold til genansættelse af en større gruppe folkene hos CSC, fortæller han.
"Men nu er alle ansvarlige ledere tilbage fra ferie, og nu skal man bruge gevinsten af den nye aftale målrettet. Så mon ikke at man finder ud af, at det kunne være comme il faut at gøre det, man havde lovet, i forhold til kundegruppen," siger John Jørgensen.