Læs også:
Desperate københavnere presser kommunesite i knæ
Vandforurening i København gav fredag så meget trafik på kommunens hjemmeside, at siden flere gange var nede.
Men lidt bedre intern kommu-nikation kunne have forhindret nedetiden.
Fredag eftermiddag udsend-te Københavns Kommune en pressemeddelelse vedrøren-de vandforureningen i byen.
Det fik omkring 50.000 unikke brugere til at besøge kk.dk, der måtte trække op imod 140.000 sidevisninger.
"Vi oplevede en tredobling i løbet af kort tid, og det var sitet simpelthen ikke bygget til," siger Rasmus Gorm Hansen, som er vikarierende kommunikationschef i Københavns Borgerservice.
Resultatet blev, at siden var nede i sammenlagt 56 minutter fredag eftermiddag.
It-afdelingen advarede
Forinden havde it-afdelingen i Københavns Kommune rådet kommunikationsfolkene til at aktivere kommunens krisesite, hvis trafikken blev for massiv.
Kommunens krisesite, ikke at forveksle med siden kriseinfo.dk, er en side, kommunen kan aktivere i en nødsituation.
Sidens simplere opbygning er i stand til at trække mere trafik end hovedsiden, kk.dk, er.
Men kommunikationsfolkene i Københavns Kommune valgte ikke at følge it-afdelingens anbefaling og slå krisesitet til.
"De, som sad i kriseberedskabet, vurderede, at det var for voldsomt et signal at sende," siger Rasmus Gorm Hansen.
Han forklarer, at krisesitet har en påskrift i stil med "København er i krise", og det blev bedømt til at være for voldsomt i forhold til den reelle situation.
"Jeg har fuld tiltro til, at de (kriseberedskabet, red.) er i stand til at bedømme sådan en situation," siger Rasmus Gorm Hansen.
Bedre kommunikation fremover
Hovedsiden kunne altså ikke holde til presset fra de mange nye besøgende på siden.
Men det er faktisk muligt for kommunen at skaffe mere kapacitet til hovedsiden, hvis de kontakter KMD, der hoster kk.dk. Men for at det kan lade sig gøre, skal it-afdelingen orienteres i god tid.
Nedbruddene på sitet i weekenden kom i kølvandet på udsendte pressemeddelelser, der genererede megen trafik.
Men it-afdelingen blev ikke på forhånd orienteret om pressemeddelelserne.
Rasmus Gorm Hansen fortæller, at lidt bedre intern kommunikation kunne have afhjulpet situationen:
"Vi skal huske at orientere vores it-afdeling, inden vi sender en pressemeddelelse ud, så KMD kan kontaktes med henblik på at få mere kapacitet på sitet," siger han.