Artikel top billede

(Foto: Tegning: Lene Sekjær)

Sådan kunne kommunalt nedbrud være undgået

Weekendens nedbrud på københavns kommunes hjemmeside kunne have været undgået, hvis den interne kommunikation havde fungeret.

Læs også:
Desperate københavnere presser kommunesite i knæ

Vandforurening i København gav fredag så meget trafik på kommunens hjemmeside, at siden flere gange var nede.

Men lidt bedre intern kommu-nikation kunne have forhindret nedetiden.

Fredag eftermiddag udsend-te Københavns Kommune en pressemeddelelse vedrøren-de vandforureningen i byen.

Det fik omkring 50.000 unikke brugere til at besøge kk.dk, der måtte trække op imod 140.000 sidevisninger.

"Vi oplevede en tredobling i løbet af kort tid, og det var sitet simpelthen ikke bygget til," siger Rasmus Gorm Hansen, som er vikarierende kommunikationschef i Københavns Borgerservice.

Resultatet blev, at siden var nede i sammenlagt 56 minutter fredag eftermiddag.

It-afdelingen advarede

Forinden havde it-afdelingen i Københavns Kommune rådet kommunikationsfolkene til at aktivere kommunens krisesite, hvis trafikken blev for massiv.

Kommunens krisesite, ikke at forveksle med siden kriseinfo.dk, er en side, kommunen kan aktivere i en nødsituation.

Sidens simplere opbygning er i stand til at trække mere trafik end hovedsiden, kk.dk, er.

Men kommunikationsfolkene i Københavns Kommune valgte ikke at følge it-afdelingens anbefaling og slå krisesitet til.

"De, som sad i kriseberedskabet, vurderede, at det var for voldsomt et signal at sende," siger Rasmus Gorm Hansen.

Han forklarer, at krisesitet har en påskrift i stil med "København er i krise", og det blev bedømt til at være for voldsomt i forhold til den reelle situation.

"Jeg har fuld tiltro til, at de (kriseberedskabet, red.) er i stand til at bedømme sådan en situation," siger Rasmus Gorm Hansen.

Bedre kommunikation fremover

Hovedsiden kunne altså ikke holde til presset fra de mange nye besøgende på siden.

Men det er faktisk muligt for kommunen at skaffe mere kapacitet til hovedsiden, hvis de kontakter KMD, der hoster kk.dk. Men for at det kan lade sig gøre, skal it-afdelingen orienteres i god tid.

Nedbruddene på sitet i weekenden kom i kølvandet på udsendte pressemeddelelser, der genererede megen trafik.

Men it-afdelingen blev ikke på forhånd orienteret om pressemeddelelserne.

Rasmus Gorm Hansen fortæller, at lidt bedre intern kommunikation kunne have afhjulpet situationen:

"Vi skal huske at orientere vores it-afdeling, inden vi sender en pressemeddelelse ud, så KMD kan kontaktes med henblik på at få mere kapacitet på sitet," siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere