Mobilselskaberne så gennem fingre med svindel

Hele mobilbranchen er bundrådden. I kampen om markedsandele skyr selskaberne ingen midler og lader svindel med provision og tilskud til mobiltelefoner passere. Det konkluderer politiet.

Mobilselskaberne er ikke meget bedre selv end BlueTel, som de politianmeldte for svindel med provision for oprettelser af abonnementer og med tilskud til mobiltelefoner.

- Man kan ikke snyde en, som godt ved eller burde vide, at han bliver snydt, som vicekriminalinspektør Kaj Hedegaard Jensen, Viborg Politi, udtrykker det.

Kaj Hedegaard Jensen har koordineret efterforskningen mod milliardkoncernen BlueTel, efter Telia, Sonofon og TDC anmeldte forhandlerkæden med hovedsæde i Herning sidste år. Efterforskningen kulminerede med en razzia den 13 marts, hvor politiet blandt andet beslaglagde elektroniske dokumenter på otte BlueTel-adresser.

De tre mobilselskaber mener, at BlueTel har oprettet flere abonnementer, end selskabet reelt fik kunder, og på den måde svindlet med forhandlerprovision. Desuden har BlueTel hævet de tilskud, som selskaberne giver til mobiltelefoner, uden at sælge telefonerne til danske kunder, lød anmeldelserne.

Ingen af parterne har ønsket at specificere, hvor mange penge anklagerne drejer sig om, men kilder i telebranchen siger til Computerworld Online, at det handler om et stort, to-cifret millionbeløb.

- I bund og grund er det korrekt, hvad selskaberne har påstået i anmeldelserne, siger Kaj Hedegaard Jensen.

Ifølge politiet har den hårde konkurrence på mobilmarkedet gjort, at mobilselskaberne har set gennem fingre med svindlen.

?Afhøringerne har godtgjort, at der på mobiltelefonmarkedet har været en endog meget stor kamp om markedsandele, der har affødt, at det fra de medarbejdere, der hos TDC, Sonofon og Telia havde den umiddelbare kontakt med BlueTel, har været accepteret, at BlueTel f.eks. oprettede eller genoprettede flere mobilnumre, end der aktuelt blev købt telefoner for, ligesom man har været klar over, at flere af de oprettede numre aldrig blev aktive,? skriver politiet til de tre mobilselskaber.

Med andre ord har mobilselskaberne udmærket været klar over svindlen, mener politiet, også selv om Kaj Hedegaard Jensen over for Computerworld Online tilføjer, at ledelsen i selskaberne måske ikke ?i fuldt omfang? har vidst, hvad der foregik.

Beskyldningen om, at de har kendt til svindlen, gør ondt på mobilselskaberne. TDC har blandt andet bortvist to medarbejdere, som så gennem fingre med svindlen.

- Vi har ved flere lejligheder ? senest i forbindelse med politianmeldelsen af BlueTel ? indskærpet, at vi ikke vil acceptere, at der snydes på vægten. Der har på visse områder været behov for en opstramning. Den har fundet sted, siger TDC Mobils administrerende direktør, Mads Middelboe, i dag.

- Vi er ikke stødt på nogle, som har været vidende om svindlen. Vi har i de senere år indskærpet over for samtlige vores forhandlere ? og navnlig over for BlueTel ? at de kun skal sælge telefoner, hvis kunderne ønsker at benytte vores service, siger chefjurist Lars Munch Andersen, Sonofon.

Han finder det forkert, at politiet har behandlet anmeldelserne fra alle tre selskaber i én pærevælling.

- Forhandlerstyringen er meget forskellig hos TDC og Sonofon, så det er svært at være vurdere alle forhandlerkontrakter på et ensartet grundlag, mener Lars Munch Johansen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere