TDC skrotter Opasia og Zillion

TDC Internet stopper markedsføringen af varemærkerne Opasia og Zillion. Det er ikke lykkedes at forklare kunderne, hvad navnene dækker over, og så kan koncernen lige så godt benytte TDC. Opasia skifter navn til TDC Online.

TDC har føjet endnu en fiasko til forsøget på at slå nye markedsføringsnavne for de forskellige, danske forretningsområder fast i kunderne bevidsthed.

De nye varemærker fulgte i kølvandet på, at TDC udskilte forretningsenhederne i selvstændige datterselskaber for to år siden.

Først måtte TDC Mobil erkende, at Vic ikke var et navn, som kunderne forbandt med et mobilselskab. Nu følger TDC Internet efter ved at smide navnene Opasia og Zillion i skraldespanden. De skulle have solgt selskabets produkter til henholdsvis privat- og erhvervskunder.

Tomt brand

Modsat Vic er Opasia endda et gammelt navn, fordi TDC i forvejen benyttede det til sin internetportal. Derfor viste selskabets analyser, at kendskabet til Opasia-navnet var godt nok, men det var meget uklart, hvad det stod for.

- Det er et tomt brand uden værdi. Vi har ikke formået at få kunderne til at forstå, hvad det stod for, så vi har ikke været gode nok til at markedsføre det. Vi har undervurderet, hvor svært det er at komme igennem med et nyt navn, konstaterer salgs- og marketingdirektør Martin Lippert, TDC Internet.

Han tilføjer, at kunderne alligevel opfatter forretningen som TDC Internet, og så kan det lige så godt være navnet, som selskabet markedsfører sig under. Dog skifter portalen og de øvrige internet-tjenester navn til TDC Online.

Martin Lippert vil ikke ud med, hvor mange penge TDC har spildt på at markedsføre sine nye mærker. En markedsføringsekspert har tidligere over for Børsen anslået, at det ville koste 100 millioner kroner at slå mærkerne fast i kundernes bevidsthed.

Konkurrenterne har fået tæv

Ifølge Martin Lippert har TDC Internet ikke haft noget særskilt budget til at markedsføre Opasia og Zillion. De er benyttet i forbindelse med produktannoncerne.

- Og den har givet pote. Vi har tævet konkurrenterne synd og sammen i den periode, vi har benyttet de to navne, siger han med henvisning til, at TDC?s markedsandel på internet er steget markant.

TDC har nu kun to markedsføringsnavne tilbage fra udskillelsen af datterselskaberne, De Gule Sider fra TDC Forlag og On Cable fra TDC Kabel-tv.

TDC Internet skar for nylig kraftigt ned på portal-aktiviteterne.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere