IconMedialab overtager trængt webbureau

IconMedialab har overtaget aktiviteterne i det lille, danske webbureau Eisenstein for at få fingre i mindre kunder. Fire mand er sagt op og stifteren, Balder Olrik, er ansat som kreativ direktør i IconMedialab.

Det hårdt prøvede webbureau IconMedialab har på trods af røde tal overtaget et andet trængt bureau fra samme branche, Eisenstein.

Ifølge administrerende direktør hos IconMedialab i Danmark, Erik Lorenz Petersen, sker overtagelsen af Eisenstein for at få flere mindre kunder.

- Vi er stærke over for de helt store virksomheder, men når det drejer sig om de mindre virksomheder, er holdningen, at vi er lidt for store, siger Erik Lorenz Petersen og fortsætter:

- Eisenstein har en stor kundegruppe blandt de mindre virksomheder, som i dette tilfælde vil sige kunder som Nokia, Lindhardt og Ilva. Derfor er selskabet interessant for os.

Icon-direktøren ønsker ikke at oplyse de økonomiske detaljer bag overtagelsen af Eisenstein, og han vil heller ikke svare på, om IconMedialab har betalt for Eisenstein ellerer trådt til som en redningsplanke.

Beskedent overskud

I 2001 fik Eisenstein et beskedent overskud efter skat på 2000 kroner ud af en omsætning på 2,8 millioner kroner.

Selskabet har overført sine kunder og opgaver til IconMedialab, og sammen med en enkelt af Eisensteins ansatte er stifter Balder Olrik begyndt startet i selskabet. Han har fået titel af kreativ direktør.

- Der ligger et stort potentiale i IconMedialab, og min ambition er, at vi i løbet af det næste år får skabt en virksomhed, der kan gøre sig bemærket på internationalt niveau, siger Balder Olrik.

IconMedialab har været gennem meget de seneste år. Siden 2001, da virksomheden fik et underskud på driften på 43 millioner kroner, er medarbejderstaben skåret ned fra 127 til godt 75.

Håndsrækning på 40 millioner

Dengang var egenkapitalen på minus 36,5 millioner kroner, og derfor måtte det hollandske moderselskab træde til med en håndsrækning i form af 40 millioner kroner.

Erik Lorenz Petersen har tidligere sagt til Computerworld Online, at første kvartal i år så godt ud, mens andet kvartal var lidt død.

- Det er jo ingen hemmelighed, at vi har rebet sejlene og ventet på lidt mildere vinde fra markedet. Men vi har fået styr på omkostningerne og optimeret vores leveringer, og det giver os et godt udgangspunkt for en fortsat konsolidering, udtaler Erik Lorenz Petersen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere