Indhold skal komme før internetannoncer

Forbrugerstyrelsen vil ikke acceptere, at internetmedier belaster brugernes opkobling ved at udsende annoncer, før selve indholdet på forsiden af webstedet når frem. Styrelsen vil derimod ikke afskaffe internetannoncering generelt.

Det er overdrevet, når internetmedier føler sig truet på livet af Forbrugerombudsmandens nye holdninger til annoncer på internettet.

- Der er ikke tale om, at vi ønsker at forbyde annoncer på internettet. Vi forsøger at begrænse brugen af nogle af de annonceformer, der genere forbrugerne mest, og vi ønsker at gøre det klart, at visse annoncetyper er i strid med markedsføringsloven, siger Peter Fogh Knudsen, der er jurist i Forbrugerstyrelsen.

Konkret mener Forbrugerombudsmanden at annoncer, der afbryder redaktionelt stof eller andet indhold af informativ eller vejledende art, er i strid med god markedsføring.

Her tænkes primært på de såkaldte rullegardin-annoncer, der i flere sekunder afskærer læserne fra at se det reelle indhold på hjemmesiden.

Pop-ups er som udgangspunkt lovlige

Men også pop-up-annoncer står for skud. Om en pop up-annonce er ulovlig afhænger dog ifølge de nordiske forbrugerombudsmænd af, om annoncen kan lukkes ved at klikke i et hjørne. For helsides annoncer er det en betingelse, at de skal forsvinde af sig selv efter et stykke tid, hvis de skal være lovlige.

Der er dog ikke tale om, at der slet ikke må være annoncer på et medie eller en virksomheds forside på internettet.

- Bestemmelsen om forsideannoncer retter sig imod de sites, hvor der typisk kommer et pop-up-vindue eller en række annoncer ude i siden, inden det reelle indhold på en forside bliver hentet ned. I de tilfælde vil vi gerne sikre, at brugerne, der for størstedelens af danskernes vedkommende har et almindeligt modem på 56 kbit/s, ikke bliver unødigt belastet, oplyser Peter Fogh Knudsen.

Det vil sige, at forbrugerombudsmanden vil bestemme rækkefølgen for, hvornår elementer på en hjemmeside skal præsenteres for læserne.

Slut med et utal af annoncer

Endelig forsøger Forbrugerstyrelsen også at begrænse antallet af eksponeringer af de reklamebudskaber, brugeren udsættes for.

Det skal eksempelvis ikke være lovligt at præsentere et utal af annoncer for det samme produkt for læseren. Antallet af lovlige visninger afhænger af, hvilken type annonce der er tale om, står der i de retningslinier, de nordiske Forbrugerombudsmænd er blevet enige om at udsende.

Enkelte annoncer har det også med at lægge sig over funktionsknapperne i browseren og på den måde fratage brugeren kontrollen, mener styrelsen. Den form for annoncering skal være ulovlig, og det samme gælder at omdirrigere til en helt anden webadresse.

Forburgerombudsmandens synspunkt om internetannoncering bygger dels på en gennemgang af den eksisterende nordiske lovgivning og praksis på området, dels på en fortolkning af markedsføringsloven, oplyser Forbrugerstyrelsen.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S