Dansk teleselskab får igen stor bøde for pris-fup

En dansk udbyder af bredbånds-telefoni indkasserer for anden gang en stor bøde for at fuppe kunderne med forkerte oplysninger i selskabets annoncer.

Artikel top billede

Det danske bredbånds-telefoniselskab Tellio skal betale 150.000 kroner i bøde for vildledende prisoplysninger, meddeler Forbrugerombudsmanden.

Selskabet har omkring 35 ansatte og omsatte sidste for små seks millioner kroner, men har endnu aldrig givet overskud. Se Tellios nøgletal her

Forbrugerombudsmanden meddeler, at Tellio i 2010 reklamerede med en række forskellige abonnementer uden at oplyse mindsteprisen, hvilket man skal.

Desuden reklamerede selskabet med, at nye kunder gratis kunne oprette abonnement, hvilket Forbrugerombudsmanden mener er løgn, da kunderne faktisk skulle betale for oprettelsen samt for fragt og leje af et adapter.

Anden gang

Bøden har fået et ekstra nøk opad, fordi Tellio har været involveret i en lignende sag tidligere. Det kan du læse mere om her.

Dengang kostede de vildledende oplysninger Tellio 80.000 kroner.

Forbrugerombudsmanden meddeler, at det dog samtidig er 'blevet tillagt betydning', at Tellio omgående rettede oplysningerne på selskabets hjemmeside, da først Forbrugerombudsmanden havde påpeget ulovlighederne.

Sagen er blot en af de seneste i en lang række i de senere år, hvor Forbrugerombudsmanden for alvor har haft kig på de danske teleselskabers forretningsmetoder.

Sidste år politianmeldte Forbrugerombudsmanden således otte bredbåndsselskaber på en gang.

Siden hen gav flere af dem over for Computerworld udtryk for, at de fandt Forbrugerombudsmandens fremgangsmåde utilfredsstillende.

Læs også:
Vildledning koster teleselskab 80.000 kroner.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S