Navision i centrum for Microsofts mia-satsning

Alene i år vil Microsofts division for forretningsprogrammer, hvoraf det tidligere Navision udgør over halvdelen, bruge over to milliarder kroner på forskning og udvikling. Divisionens chef, Doug Burgum, har fået en lodret ordre om at præstere en vækst på 32 procent årligt.

Microsoft pumper godt to milliarder kroner ind i udviklingen af software i den division, som danske Navision udgør den største del af. Udviklingsbudgettet for forretningssystemer i Microsoft bliver dermed seks gange så stort, som hvad Navision brugte på udvikling i det sidste regnskabsår inden opkøbet.

Navision, hvis omsætning sidste år var på cirka halvanden milliard kroner, udgør den største del af forretningsenheden Business Solutions, hvis samlede salg sidste år nåede op på cirka 2,3 milliarder kroner.

Niels Bo Theilgaard, udviklingschef hos Microsoft Business Solutions i Vedbæk, der er divisionens største udviklingshus uden for USA, opfatter det massive udviklings og forskningsbudget som en klar tilkendegivelse af, at Microsoft satser på divisionen.

- Microsoft har en plan for Business Solutions-divisionen, som viser, at man ikke bare har tænkt sig at integrere det tidligere Navision i eksisterende produktgrupper, og det er vi meget tilfredse med, siger Niels Bo Theilgaard.

Det er dog ikke muligt at sige, hvor stor en del af de to milliarder kroner, som skal bruges i Danmark.

- Microsoft har den politik ikke at kommentere, hvor udviklingsbudgettet specifikt skal bruges, hverken på geografisk region eller på produktsiden, siger Preben Damgaard, der er øverste chef for Microsoft Business Solutions i Europa, Mellemøsten og Afrika.

- Det er Steve Ballmers mål, at vi skal nå en omsætning på 10 milliarder dollars inden udgangen af 2010, og det kræver en årlig vækst på 32 procent. Nogle produkter har trecifrede vækstkrav og andre skal vokse tocifret. Men i Danmark har vi ikke fået sat konkret tal på, hvor meget vi skal forvente at få allokeret i forsknings- og udviklingsomkostninger, tilføjer han.

Foruden Navision består divisionen af det tidligere Great Plains, hvor Doug Burgum har været chef i 17 år, samt af enheden bCentral.

Microsoft Business Solutions forventes at bidrage med to procent af Microsofts totale omsætning i indeværende regnskabsår, men Steve Ballmer har givet Doug Burgum lodret ordre at få forretningen til at vokse fra 4,5 milliarder kroner i omsætning i år til 75 milliarder kroner inden udgangen af 2010 - vel at mærke uden at foretage nævneværdige opkøb.

Læses lige nu

    Capgemini Danmark A/S

    Enterprise Architect - Data Intelligence Platform

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sektionschef til Cyberdivisionens Infrastruktursystemer i Hvidovre

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S