Digitale kameraer ændrer danskernes vaner

Næsten 182.000 nye danske husstande har inden for de sidste to år investeret i digitale kameraer. Langt størstedelen printer i dag færre end halvdelen af de billeder, de tager. IDC spår fremkaldelse af billeder over nettet en stor fremtid.

Danskerne har taget digital fotografering til sig, viser et øjebliksbillede af udbredelsen af digitale kameraer, som IDC har taget i en ny undersøgelse.

412.000 danske husstande - eller 17 procent - har i dag anskaffet sig et digitalt kamera mod kun 230.000 husstande for to år siden, viser undersøgelsen, der er baseret på 1.000 telefoninterview.

- Undersøgelsen bekræfter mange af de ting, som vi oplever i dagligdagen. Det er et marked i rivende udvikling, siger Tom W. Samuelsen, der er marketingchef for forbrugerprodukter hos Canon.

Danmark foran

- De prognoser, vi havde i Canon for bare et år siden, sagde, at 15 procent af husstandene ville have digitalt kamera inden 2005. Så Danmark er foran. Det skyldes måske, at Danmark har en meget høj udbredelse af pc?er, så baglandet for at bruge digitale kameraer er i orden, siger Tom W. Samuelsen.

Hos Canon er salget af digitale fotografiapparater gået så godt, at den japanske hovedkoncern samlet set har øget sit overskud før skat med 53,4 procent i tredje kvartal 2002 i forhold til samme periode året før.

Hos IDC, der har foretaget undersøgelsen, mener analytiker Anders Elbak, at udbredelsen af digitale kameraer får danskerne til at tage billeder på en helt ny måde.

- At der er så mange, der primært gemmer billederne elektronisk, afspejler for eksempel, at folk tager mange flere billeder end tidligere, siger han.

Gemmes elektronisk

Undersøgelsen viser også, at 72 procent af husstandene fremkalder eller printer færre end halvdelen af de billeder, de tager.

De fleste gemmer billederne elektronisk, og når de bliver fremkaldt, sker det i 42 procent af tilfældene ved at skrive dem ud på hjemmeprinteren.

Godt 10 procent afleverer billederne til fremkaldelse i en butik, mens omkring to procent får billederne fremkaldt via internettet. Og internetfremkaldelse er noget, som Anders Elbak spår en stor fremtid.

- Den lille del af husstandene, der får fremkaldt billeder via internettet, vil vi se vokse kraftigt fremover, fordi det er noget nemmere, mener han.

Canon: Nettet kun til specialordrer
Hos Canon mener Tom W. Samuelsen dog, at fremkaldelse via internet har et begrænset publikum.

- Vi tror, at det vil være der, men jeg tror kun, at fem procent af billederne vil blive fremkaldt den vej. Internettet kommer måske mere til at spille en rolle ved udskrivningen af specielle billeder i specielle formater, som for eksempel i A3 eller på ting som tallerkener og duge. Jeg tror mere, at internettet vil blive brugt som en form for billedalbum, siger han.

Hos Canon oplever selskabet, at det er ikke de billigste kameraer, der bliver solgt. Det største salg af kameraer ligger fra to millioner pixels i prislejet 5.000-6.000 kroner, og der er ligefrem tale om, hvad Tom W. Samuelsen kalder for et pixelræs.

- Folk fokuserer meget på antallet af pixels. Der er et pixelræs eller snobeffekt, som ikke rigtig bunder i anvendelsen af kameraerne. Vi kan også se, at det er meget eksponeret på kameraerne hvor mange pixels, billederne kan gemmes i, siger han.

Ifølge undersøgelsen bruger 81 procent af husstandene det digitale kamera mindst en gang om måneden.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job