Danskerne har taget digital fotografering til sig, viser et øjebliksbillede af udbredelsen af digitale kameraer, som IDC har taget i en ny undersøgelse.
412.000 danske husstande - eller 17 procent - har i dag anskaffet sig et digitalt kamera mod kun 230.000 husstande for to år siden, viser undersøgelsen, der er baseret på 1.000 telefoninterview.
- Undersøgelsen bekræfter mange af de ting, som vi oplever i dagligdagen. Det er et marked i rivende udvikling, siger Tom W. Samuelsen, der er marketingchef for forbrugerprodukter hos Canon.
Danmark foran
- De prognoser, vi havde i Canon for bare et år siden, sagde, at 15 procent af husstandene ville have digitalt kamera inden 2005. Så Danmark er foran. Det skyldes måske, at Danmark har en meget høj udbredelse af pc?er, så baglandet for at bruge digitale kameraer er i orden, siger Tom W. Samuelsen.
Hos Canon er salget af digitale fotografiapparater gået så godt, at den japanske hovedkoncern samlet set har øget sit overskud før skat med 53,4 procent i tredje kvartal 2002 i forhold til samme periode året før.
Hos IDC, der har foretaget undersøgelsen, mener analytiker Anders Elbak, at udbredelsen af digitale kameraer får danskerne til at tage billeder på en helt ny måde.
- At der er så mange, der primært gemmer billederne elektronisk, afspejler for eksempel, at folk tager mange flere billeder end tidligere, siger han.
Gemmes elektronisk
Undersøgelsen viser også, at 72 procent af husstandene fremkalder eller printer færre end halvdelen af de billeder, de tager.
De fleste gemmer billederne elektronisk, og når de bliver fremkaldt, sker det i 42 procent af tilfældene ved at skrive dem ud på hjemmeprinteren.
Godt 10 procent afleverer billederne til fremkaldelse i en butik, mens omkring to procent får billederne fremkaldt via internettet. Og internetfremkaldelse er noget, som Anders Elbak spår en stor fremtid.
- Den lille del af husstandene, der får fremkaldt billeder via internettet, vil vi se vokse kraftigt fremover, fordi det er noget nemmere, mener han.
Canon: Nettet kun til specialordrer
Hos Canon mener Tom W. Samuelsen dog, at fremkaldelse via internet har et begrænset publikum.
- Vi tror, at det vil være der, men jeg tror kun, at fem procent af billederne vil blive fremkaldt den vej. Internettet kommer måske mere til at spille en rolle ved udskrivningen af specielle billeder i specielle formater, som for eksempel i A3 eller på ting som tallerkener og duge. Jeg tror mere, at internettet vil blive brugt som en form for billedalbum, siger han.
Hos Canon oplever selskabet, at det er ikke de billigste kameraer, der bliver solgt. Det største salg af kameraer ligger fra to millioner pixels i prislejet 5.000-6.000 kroner, og der er ligefrem tale om, hvad Tom W. Samuelsen kalder for et pixelræs.
- Folk fokuserer meget på antallet af pixels. Der er et pixelræs eller snobeffekt, som ikke rigtig bunder i anvendelsen af kameraerne. Vi kan også se, at det er meget eksponeret på kameraerne hvor mange pixels, billederne kan gemmes i, siger han.
Ifølge undersøgelsen bruger 81 procent af husstandene det digitale kamera mindst en gang om måneden.