Universitet: Telia oversælger mobilløsning

500 medarbejdere på Århus Universtet har fået en mobilløsning, der skaber bøvl og utilfredshed. Universitetet mener, at Telia har lovet meget mere, end selskabet kan holde. Telia erkender, at dets sælgere ikke har været dygtige nok.

Oldnordisk og bøvlet at bruge - og så endda til en højere pris end lovet. Sådan lyder dommen over den mobilløsning, Telia har leveret til Aarhus Universitet.

Manden, der forhandlede den såkaldte Centrex Pro-løsning fra Telia hjem, er frustreret efter de to første måneder med Telia som mobilleverandør.

- Sælgerne har simpelthen ikke været klar over, hvad teknikerne faktisk kunne tilbyde, siger Bjarne Birkemose til Aarhus Universitets avis, Information & Debat.

Bjarne Birkemose er ingeniør på Århus Universitets Datakontor og har ansvaret for Telia-aftalen.

Universitetet havde ellers udmærkede erfaringer med Telia som leverandør af fastnettelefoni. Derfor lød det tillokkende, da selskabet kom med et tilbud om også at levere mobiltelefoni med billigere abonnement, lavere minuttakst på interne samtaler og flere funktionaliteter.

Aarhus Universitet sagde farvel til TDC som mobilleverandør og goddag til Telias såkaldte Centre Pro-system.

Men foreløbig har det ikke været en tilfredsstillende oplevelse for universitetet. Brugerne oplever fejl og mangler i mobilservicen. Det drejer sig blandt andet om dårlig dækning, manglende nummervisning og alt for kort ringetid, inden telefonsvareren automatisk går i gang.

Prismæssigt øjner universitet ej heller gevinster. Medarbejderne er kun i begrænset omfang dækket af Telias Centrex-net og dermed af de lave minutspriser.

Børnesygdomme og ingen lydhørhed

Telia erkender, at indkøringen af selskabets løsning har været problematisk. Markedschef Henriette Rhod Muss Lassen siger til Information & Debat, at der både har været kommunikationsproblemer og tekniske børnesygdomme.

- Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vores sælgere ikke har været dygtige nok, siger markedschefen.

Men hun mener også, at "universitetsfolk ikke er alt for gode til at lytte og lære at bruge nye ting".

Telia vil fortsat kæmpe for at skabe tilfredshed hos "sin store referencekunde" i Århus.

Mediekoncernen DR har for nylig besluttet at gå samme vej som Aarhus Universitet og droppe TDC til fordel for Telia og dets Centrex Pro løsning. Mejerigiganten Arla Foods forhandler også med Telia om den type løsning.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S