Comeback for skærmtrolden Hugo

Efter flere år med millionunderskud og fyringer er ITE, firmaet bag Hugo-spillene, på vej mod et positivt driftsresultat. "The Evil Mirror", der er det seneste spil i serien, er blandt de mest solgte i Danmark, og Olicom-selskabet ITE vil nu indtage USA.

- Hvor skal vi hen, du?

Det spørgsmål har de i flere år stillet sig selv i underskudsplagede ITE, selskabet bag den populære tv- og spilfigur Hugo.

Med en ny ledelse, der har valgt at satse mere på markedsføring, og spillet "The Evil Mirror", som er en salgssucces, ser det ud til, at ITE har fundet svaret.

Ifølge den seneste liste fra fagbladet Manual er "The Evil Mirror" således det mest solgte spil til Game Boy i Danmark, mens det på Playstation kun er overgået af den danske supersucces Hitman 2.

Succesen for "The Evil Mirror" er medvirkende til, at ITE efter to år med underskud på henholdsvis 11,5 og 16 millioner kroner forventer et positivt driftsresultat for andet halvår af 2002. Selskabet vil dog ikke specificere forventningen yderligere.

Overvurderede Hugos potentiale

Når pengene hidtil er fosset ud af ITE?s kasse, skyldes det ifølge direktør Søren Sørensen, at selskabet har overvurderet den succes, Hugo-spillene ville få på markedet.

- Der har ikke været solgt spil nok i forhold til de udgifter, vi har haft til udvikling, lyder hans kontante melding.

Hvor skal vi hen, du? Her er Hugo på vej mod toppen af de danske salgslister i spillet "The Evil Mirror" til Nintendo Game Boy.
Flere års nedtur har gjort, at ITE har givet bankforbindelsen Nordea pant i varemærket Hugo, og at selskabet ifølge det seneste årsregnskab har en kortfristet gæld på over 41 millioner kroner.

Søren Sørensen kom til som direktør i juni sidste år, og sammen med salgs- og marketingdirektør Niels Jørgen N. Skov, der startede i ITE i december, har det været hans opgave at vende firmaets markante nedtur.

Det er sket igennem omkring 20 fyringer og en fornyet fokus på markedsføring, som i flere år har været forsømt.

- Det var en holdning i selskabet, at markedsføring ikke var noget, man brugte penge på. Hugo var på tv, og det burde være nok. Nu har vi ændret holdning og er begyndt at bruge tv-reklamer, siger Søren Sørensen.

En anden forklaring på, at det nu går bedre, er, at en ny kanalstrategi fra ITE har skaffet Hugo-spillene ud i flere butikker.

Fokus på udlandet

Succes i Danmark er dog ikke ensbetydende med succes for ITE, for 90 procent af selskabets omsætning kommer gennem eksport til cirka 30 forskellige lande. Derfor vil ITE i næste uge lancere fire Hugo-spil på det amerikanske marked, ligesom selskabet også har sin egen stand på spilmessen E3.

- Et marked som det amerikanske, der i sig selv står for en tredjedel af verdensomsætningen på spil, skal vi have fodfæste på. Strategien og ambitionen er, at vi får det inden for et til to år, siger Niels Jørgen N. Skov.

Samtidig har ITE i et selvstændigt selskab i flere år arbejdet på at lave en 3D-animeret Hugo-film.

- Filmprojektet lever endnu, og vi vil rigtig gerne lave filmen. Vi er i gang med at finde finansiering og distributører, og når finansieringen er på plads, begynder vi, siger Søren Sørensen.

Ejet af Olicom

ITE?s nedtur de sidste par år har også haft effekt på ventureselskabet Olicom. Efter at Olicom i sommer købte ITE?s stifter, Ivan Sølvason, ud af selskabet, sidder ventureselskabet i dag på 100 procent af ITE.

Olicom har investeret 22 millioner kroner i ITE, og herudover skylder ITE Olicom 12,5 millioner kroner som kortfristet gæld.

Olicom havde i tredje kvartal i år et underskud på knap syv millioner kroner.

Læses lige nu

    KMD A/S

    Product Owner til KMD Nexus

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Nordjylland

    LB Forsikring

    Senior Software Engineer til Online

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly