- Hvor skal vi hen, du?
Det spørgsmål har de i flere år stillet sig selv i underskudsplagede ITE, selskabet bag den populære tv- og spilfigur Hugo.
Med en ny ledelse, der har valgt at satse mere på markedsføring, og spillet "The Evil Mirror", som er en salgssucces, ser det ud til, at ITE har fundet svaret.
Ifølge den seneste liste fra fagbladet Manual er "The Evil Mirror" således det mest solgte spil til Game Boy i Danmark, mens det på Playstation kun er overgået af den danske supersucces Hitman 2.
Succesen for "The Evil Mirror" er medvirkende til, at ITE efter to år med underskud på henholdsvis 11,5 og 16 millioner kroner forventer et positivt driftsresultat for andet halvår af 2002. Selskabet vil dog ikke specificere forventningen yderligere.
Overvurderede Hugos potentiale
Når pengene hidtil er fosset ud af ITE?s kasse, skyldes det ifølge direktør Søren Sørensen, at selskabet har overvurderet den succes, Hugo-spillene ville få på markedet.
- Der har ikke været solgt spil nok i forhold til de udgifter, vi har haft til udvikling, lyder hans kontante melding.
Hvor skal vi hen, du? Her er Hugo på vej mod toppen af de danske salgslister i spillet "The Evil Mirror" til Nintendo Game Boy. |
Søren Sørensen kom til som direktør i juni sidste år, og sammen med salgs- og marketingdirektør Niels Jørgen N. Skov, der startede i ITE i december, har det været hans opgave at vende firmaets markante nedtur.
Det er sket igennem omkring 20 fyringer og en fornyet fokus på markedsføring, som i flere år har været forsømt.
- Det var en holdning i selskabet, at markedsføring ikke var noget, man brugte penge på. Hugo var på tv, og det burde være nok. Nu har vi ændret holdning og er begyndt at bruge tv-reklamer, siger Søren Sørensen.
En anden forklaring på, at det nu går bedre, er, at en ny kanalstrategi fra ITE har skaffet Hugo-spillene ud i flere butikker.
Fokus på udlandet
Succes i Danmark er dog ikke ensbetydende med succes for ITE, for 90 procent af selskabets omsætning kommer gennem eksport til cirka 30 forskellige lande. Derfor vil ITE i næste uge lancere fire Hugo-spil på det amerikanske marked, ligesom selskabet også har sin egen stand på spilmessen E3.
- Et marked som det amerikanske, der i sig selv står for en tredjedel af verdensomsætningen på spil, skal vi have fodfæste på. Strategien og ambitionen er, at vi får det inden for et til to år, siger Niels Jørgen N. Skov.
Samtidig har ITE i et selvstændigt selskab i flere år arbejdet på at lave en 3D-animeret Hugo-film.
- Filmprojektet lever endnu, og vi vil rigtig gerne lave filmen. Vi er i gang med at finde finansiering og distributører, og når finansieringen er på plads, begynder vi, siger Søren Sørensen.
Ejet af Olicom
ITE?s nedtur de sidste par år har også haft effekt på ventureselskabet Olicom. Efter at Olicom i sommer købte ITE?s stifter, Ivan Sølvason, ud af selskabet, sidder ventureselskabet i dag på 100 procent af ITE.
Olicom har investeret 22 millioner kroner i ITE, og herudover skylder ITE Olicom 12,5 millioner kroner som kortfristet gæld.
Olicom havde i tredje kvartal i år et underskud på knap syv millioner kroner.