Ekstra tjenester og ydelser skal lokke op mod 20 procent af Webbyen.dk?s 170.000 brugere til i fremtiden at betale mellem 10 og 30 kroner om måneden for en tjeneste, som hidtil har været gratis.
Webbyen.dk tilbyder private danskere at få deres egen hjemmeside på nettet, og firmaet har udviklet en hjemmesidedesigner, så det hele kan gøres simpelt online.
Der oprettes cirka 15.000 til 20.000 nye hjemmesider hos Webbyen.dk hver måned, og det kræver masser af serverplads og båndbredde.
Det vil fortsat være muligt at få en gratis hjemmeside hos Webbyen.dk, men det vil være med visse begrænsninger. Ved at betale får brugerne faciliteter som password-beskyttelse og ekstra serverplads.
Brugerbetalingen indføres 1. december og kommer, efter selskabet bag Webbyen.dk i sidste regnskabsår fik et underskud på 3,3 millioner kroner.
Fra 12 til 2 ansatte
Det resulterede i en negativ egenkapital på 1,4 millioner kroner, som har tvunget Webbyen.dk til at fyre 10 ansatte, så der i dag kun er to tilbage.
En af dem er administrerende direktør Jimmi Meilstrup. Han fortæller, at brugerbetaling er den eneste måde, selskabet kan tjene penge på, udover de indtægter, som kommer fra annoncer på de mange hjemmesider.
- Vi håber på, at 15 til 20 procent af vores brugere over en periode vil betale, men det er klart, at det ikke bliver lige med det samme. Vi mener, at vi har et godt indholdsprodukt, som folk også vil betale for, så det ser positivt ud for os, og vi forventer, at det bliver en god forretning, siger han.
Ifølge Jimmi Meilstrup nåede Interdania, selskabet bag Webbyen.dk, break-even for to måneder siden, og selskabet kan derfor gå i gang med at betale af på gælden, som ifølge det seneste årsregnskab er på over 3,6 millioner kroner.
Mislykket erhvervssatsning
Webbyen.dk?s oprindelige strategi var at sælge sin hjemmesidedesigner til virksomheder, men det har vist sig noget lettere at få brugere ved at tilbyde hjemmesidedesigneren gratis til private personer.
- Vi satsede ret stort på erhvervsløsninger og på at få solgt en masse hjemmesider, men det lykkedes simpelthen ikke, siger Jimmi Meilstrup og uddyber:
- Vi startede med at sælge vores hjemmesidedesigner til små og mellemstore virksomheder, så de selv kunne opdatere deres hjemmeside, men det har været svært at sælge den til de små og mellemstore virksomheder, for de har ofte et eller andet familiemedlem til at stå for opdateringen.
Udover administrerende direktør Jimmi Meilstrup er udvikler Thomas Paludan stadig ansat i Webbyen.dk. Begge hører de til en kreds af fem store investorer, som ejer selskabet bag Webbyen.dk.