Reklamespil på nettet er fremtiden for firmaer, som vil vinde forbrugernes tillid og styrke deres varemærker. Det mener Jens Carsten Nielsen, der er leder af Handelshøjskolens Center for Marketingkommunikation.
- Fremtiden vil bringe os langt flere computerspil i kampen om forbrugernes tillid. Onlinespil giver noget varemærke-værdi, som man måske ikke på kort sigt kan måle på bundlinjen, men som giver en effekt på længere sigt, siger Jens Carsten Nielsen til Computerworld Online.
Det helt centrale for ham er, at onlinespil giver forbrugere muligheden for at lege sig ind de værdier, der er forbundet med et varemærke. Det er dog et krav, at kvaliteten er i orden.
- Kvaliteten af de ting, man laver, skal være helt i top, ellers kan det få den modsatte effekt. Det forventede kvalitetsniveau i spil er gennemgående højt, og det er krævende at udvikle. Det kan måske afholde de fleste selskaber fra at hoppe med på ideen, siger Jens Carsten Nielsen.
Onlinespil skal sælge benzin
Et af de danske onlinespil, som har oplevet stor succes, er et bilspil fra Hydro Texaco.
- Jeg synes, at vi får meget for pengene. I det første spil var 150.000 brugere inde at kigge på vores mærke, og det kunne vi ikke have købt for de samme penge på tv, siger Jens Sauvr fra Hydro Texacos marketingafdeling.
Derfor har selskabet fået IT-firmaet Swush til at udvikle en ny og større version af spillet, som i de kommende dage vil blive massivt markedsført på nettet gennem bannerannoncer.
Spillet går ud på, at man kan vælge mellem flere biler og herefter udfordre sine venner på forskellige baner. Håbet er, at det vil skabe en kædeffekt, når folk begynder at udfordre hinanden.
- Vi har gjort meget for, at det ikke bliver omklamrende. Vi gør det på brugernes præmisser og prøver at melde klart ud, at det er et nyt spil i anledning af, at vi vil præsentere vores Nitro3000-benzin, siger Jens Sauvr.
Han regner med, at Hydro Texacos spil vil nå i alt 400.000 brugere. Han forventer sig især meget af fremtidens og de yngre bilister.
Ifølge Jens Carsten Nielsen fra Handelshøjskolen spiller danske børn i gennemsnit computerspil halvanden time om dagen.