Danskerne skal spille sig til forbrugertillid

Hydro Texaco forventer 400.000 brugere til næste udgave af et onlinespil, som promoverer selskabets benzin. Marketingekspert mener, at fremtiden vil byde på langt flere computerspil, som skal hjælpe firmaer med at vinde forbrugernes tillid.

Reklamespil på nettet er fremtiden for firmaer, som vil vinde forbrugernes tillid og styrke deres varemærker. Det mener Jens Carsten Nielsen, der er leder af Handelshøjskolens Center for Marketingkommunikation.

- Fremtiden vil bringe os langt flere computerspil i kampen om forbrugernes tillid. Onlinespil giver noget varemærke-værdi, som man måske ikke på kort sigt kan måle på bundlinjen, men som giver en effekt på længere sigt, siger Jens Carsten Nielsen til Computerworld Online.

Det helt centrale for ham er, at onlinespil giver forbrugere muligheden for at lege sig ind de værdier, der er forbundet med et varemærke. Det er dog et krav, at kvaliteten er i orden.

- Kvaliteten af de ting, man laver, skal være helt i top, ellers kan det få den modsatte effekt. Det forventede kvalitetsniveau i spil er gennemgående højt, og det er krævende at udvikle. Det kan måske afholde de fleste selskaber fra at hoppe med på ideen, siger Jens Carsten Nielsen.

Onlinespil skal sælge benzin

Et af de danske onlinespil, som har oplevet stor succes, er et bilspil fra Hydro Texaco.

- Jeg synes, at vi får meget for pengene. I det første spil var 150.000 brugere inde at kigge på vores mærke, og det kunne vi ikke have købt for de samme penge på tv, siger Jens Sauvr fra Hydro Texacos marketingafdeling.

Derfor har selskabet fået IT-firmaet Swush til at udvikle en ny og større version af spillet, som i de kommende dage vil blive massivt markedsført på nettet gennem bannerannoncer.

Spillet går ud på, at man kan vælge mellem flere biler og herefter udfordre sine venner på forskellige baner. Håbet er, at det vil skabe en kædeffekt, når folk begynder at udfordre hinanden.

- Vi har gjort meget for, at det ikke bliver omklamrende. Vi gør det på brugernes præmisser og prøver at melde klart ud, at det er et nyt spil i anledning af, at vi vil præsentere vores Nitro3000-benzin, siger Jens Sauvr.

Han regner med, at Hydro Texacos spil vil nå i alt 400.000 brugere. Han forventer sig især meget af fremtidens og de yngre bilister.

Ifølge Jens Carsten Nielsen fra Handelshøjskolen spiller danske børn i gennemsnit computerspil halvanden time om dagen.

Relaterede links

Hydro Texacos onlinespil

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Københavnsområdet

Udlændinge- og Integrationsministeriet

Proces Manager med agil erfaring til Koncern It i Udlændingestyrelsen

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job