Proforma-fakturaer på 5.000 kroner dumpede i morges ind ad brevsprækken hos omkring 1000 danske selskaber.
Afsenderen er Keyworld Nordic, der forsøger at sælge et keyword-lignende produkt, som selskabet for tiden kæmper ved domstolene mod Keyword Danmark om retten til at sælge.
Lige siden morgenstunden har Computerworld Online modtaget adskillige telefonopkald og e-mails fra virksomheder, der er vrede og fortørnede over at have modtaget proforma-fakturaerne fra Keyworld Nordic.
En af dem er IT-konsulent Peter Jensen fra Know-How, der er et lille IT-firma i Odense.
- For det første er prisen sindssyg, for det andet virker det på mig som humbug. Mange folk vil ikke opdage, at det faktisk er et tilbud, ikke en faktura. Det er ikke god forretningsskik, og jeg er nervøs for, at Keyworld Nordic skulle tage fusen på nogle af vores kunder, siger Peter Jensen.
Proforma-fakturaer gav succes
Hos Keyworld Nordic forstår man ikke kritikken, for da selskabet sidst sendte proforma-fakturaer ud, blev det ifølge selskabets direktør en overvældende succes.
- Vi gjorde det også sidste gang, vi kørte en kampagne, og selvom der også kom grus i maskineriet, så fik vi 1400-1500 nye kunder, siger Martin Biil, der er administrerende direktør for Keyworld Nordic.
Ud over selve proforma-fakturaen, som bærer overskriften "Faktura" og har et girokort vedhæftet, et der vedlagt et følgebrev. I følgebrevet står med småt, at kunden bare kan smide fakturaen væk, hvis man ikke er interesseret i produktet.
Proforma-fakturaerne er derfor ikke ulovlige, vurderer kriminalinspektør Niels Jørgen Abildgaard, der er leder af bedrageriafdelingen hos Københavns Politi.
- Det er ikke god markedsføringsskik, men det er ikke noget, politiet vil gøre noget ved. Det fremgår, at det er et tilbud, og hvis man ikke er interesseret, så kan man bare smide det væk, siger han til Computerworld Online.
Københavns Politi har fået 10-15 henvendelser angående proforma-fakturaerne, og Niels Jørgen Abildgaard opfordrer firmaer til at smide dem i papirkurven, med mindre man synes, det er et godt tilbud.
Martin Biil fra Keyworld Nordic oplyser, at selskabet i denne omgang har sendt omkring 1000 proforma-fakturaer ud, og at adresserne er købt af Krak.
Løb med kundedatabasen
Det er som sagt ikke første gang, at Keyworld Nordic, der tidligere hed BIT-house, har udsendt proforma-fakturaer.
Selskabet udviklede før sommeren software, så Keyword Danmark kunne fortsætte med at sælge de såkaldte keywords, efter at Microsoft ikke længere ville understøtte produktet i Internet Explorer.
Stridigheder mellem Keyworld Nordic og Keyword Danmark fik dog Keyworld Nordic til at løbe med kundedatabasen og herefter sende proformafakturaer ud til eksisterende Keyword-kunder.
De to selskabers tvist bliver i dag berammet i fogedretten, og selv om Keyword Danmark har anlagt sagen, mener Keyworld Nordic stadig, at selskabet har penge til gode fra Keyword Danmark.
- Vores holdning er, at vi har et produkt, som vi selv har opfundet, og som vi gerne vil leve af. Meningen var, at Keyword Danmark skulle bruges som agent og afregne os for en del af salget, men det gjorde de ikke, siger Martin Biil.
De beskyldninger bliver blankt afvist af Keyword Danmark.
- Jeg har ikke modtaget sagsanlæg fra dem, så de mærkelige beskyldninger om, at vi skulle have krænket dem, holder ikke, siger Thomas Kruse Jensen, der direktør for Keyword Danmark:
To udviklere, to produkter
Siden den seneste bølge af proforma-fakturaer har Keyworld Nordic ændret på produktets navn, så det nu hedder Qname i stedet for keywords. Det forhindrer ikke Thomas Kruse Jensen i at være rasende over de udsendte fakturaer.
- Proforma-fakturaerne burde være ulovlige, men det er de åbenbart ikke, når man sender et følgebrev med. Det er ødelæggende for vores forretning, selv om Keyworld Nordic kalder produktet noget andet, siger han.
Med tvisten mellem Keyworld Nordic og Keyword Danmark eksisterer der i dag to sideløbende keyword-systemer. Både Keyworld Nordics Qnames og Keyword Danmarks keywords kræver, at brugeren selv har installeret et plug-in til sin browser.
Keyword Danmark kører for tiden en større reklamekampagne på nettet for at lokke brugere til, mens Keyworld Nordic ifølge Martin Biil har planer om at annoncere i Webbyen.dk's nyhedsbrev, som sendes ud til flere hundredetusinde mennesker.