Danskere køber sig til varmen på nettet

Q8 solgte sidste år for over 50 millioner kroner fyringsolie til private danskere over nettet. Det svarer til 16 procent af det samlede salg. Kunderne er villige til at ændre adfærd, hvis de bare sparer penge på det, lyder selskabets konklusion.

Mens sneen i disse dage fyger udenfor, logger stadig flere danskere sig på nettet, når fyringsolien skal bestilles.

Q8 solgte sidste år for over 50 millioner kroner fyringsolie til private danskere over nettet.

Det er en stigning fra 4 til 16 procent af den samlede omsætning i forhold til året før.

Q8 forventer i år at sælge fyringsolie til private for over 80 millioner kroner over nettet, hvilket svarer til 25 procent af det samlede salg.

Villige til ændret adfærd

- Det mest positive er, at man kan se, at kunderne er villige til at ændre adfærd, hvis bare de får nogle besparelser. Kunderne laver større bestillinger og vil gerne vente længere mod at få rabat, siger Q8's markedschef, Henrik Rasmussen.

Succesen med at sælge til private fik for to måneder siden Q8 til at lancere en lignende løsning til erhvervslivet.

Den vil dog først blive markedsført, når salg af dieselolie også er koblet på.

De valg, som kunder foretager ved bestilling på olieselskabets hjemmeside, bestemmer rabatten.

Kunden bestemmer således selv mængden, leveringstiden og betalingsformen. Og fordi systemet er fuldt integreret og automatisk, ryger ordren direkte videre til den chauffør, der skal levere fyringsolien.

For en privatkunde kan rabatten blive op til 400 kroner på 1.000 liter fyringsolie, som for tiden koster cirka 6.000 kroner.

Udviklingen af systemet er foregået både internt og eksternt og har ifølge Henrik Rasmussen kostet få millioner kroner. De udgifter skal opvejes af en række besparelser for Q8.

Først og fremmest sparer olieselskabet penge på distribution, fordi kunder, der køber over nettet, i snit køber 25 procent mere end ved telefonsalg.

Fordi betalingen foregår med Dankort i stedet for girokort, får Q8 betalingen, allerede når fyringsolien leveres. Det giver besparelser, samtidig med at der ikke længere tabes penge på folk, som ikke betaler.

Endeligt spares der også penge på lønninger til de personer, der tidligere tog imod telefonordrerne. I dag foregår alt automatisk, så chaufføren, der leverer fyringsolien, er den eneste person, der beskæftiger sig med ordren.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere