Danskere køber sig til varmen på nettet

Q8 solgte sidste år for over 50 millioner kroner fyringsolie til private danskere over nettet. Det svarer til 16 procent af det samlede salg. Kunderne er villige til at ændre adfærd, hvis de bare sparer penge på det, lyder selskabets konklusion.

Mens sneen i disse dage fyger udenfor, logger stadig flere danskere sig på nettet, når fyringsolien skal bestilles.

Q8 solgte sidste år for over 50 millioner kroner fyringsolie til private danskere over nettet.

Det er en stigning fra 4 til 16 procent af den samlede omsætning i forhold til året før.

Q8 forventer i år at sælge fyringsolie til private for over 80 millioner kroner over nettet, hvilket svarer til 25 procent af det samlede salg.

Villige til ændret adfærd

- Det mest positive er, at man kan se, at kunderne er villige til at ændre adfærd, hvis bare de får nogle besparelser. Kunderne laver større bestillinger og vil gerne vente længere mod at få rabat, siger Q8's markedschef, Henrik Rasmussen.

Succesen med at sælge til private fik for to måneder siden Q8 til at lancere en lignende løsning til erhvervslivet.

Den vil dog først blive markedsført, når salg af dieselolie også er koblet på.

De valg, som kunder foretager ved bestilling på olieselskabets hjemmeside, bestemmer rabatten.

Kunden bestemmer således selv mængden, leveringstiden og betalingsformen. Og fordi systemet er fuldt integreret og automatisk, ryger ordren direkte videre til den chauffør, der skal levere fyringsolien.

For en privatkunde kan rabatten blive op til 400 kroner på 1.000 liter fyringsolie, som for tiden koster cirka 6.000 kroner.

Udviklingen af systemet er foregået både internt og eksternt og har ifølge Henrik Rasmussen kostet få millioner kroner. De udgifter skal opvejes af en række besparelser for Q8.

Først og fremmest sparer olieselskabet penge på distribution, fordi kunder, der køber over nettet, i snit køber 25 procent mere end ved telefonsalg.

Fordi betalingen foregår med Dankort i stedet for girokort, får Q8 betalingen, allerede når fyringsolien leveres. Det giver besparelser, samtidig med at der ikke længere tabes penge på folk, som ikke betaler.

Endeligt spares der også penge på lønninger til de personer, der tidligere tog imod telefonordrerne. I dag foregår alt automatisk, så chaufføren, der leverer fyringsolien, er den eneste person, der beskæftiger sig med ordren.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S