Omkring 90.000 brugere af Webbyens hjemmesidetjeneste vil fremover modtage reklamer i deres indbakke.
En aftale med Retail Internet, der står bag reklametjenesten Jatak.com, giver Jatak.com lov til at sende reklamer til en stor del af Webbyens brugere, mod at Webbyen får en del af den omsætning, som brugerne genererer.
- Webbyens brugere er attraktive for os, fordi selskabet har nogle demografiske data på folk, siger Torben Frigaard Rasmussen, der er administrerende direktør for Retail Internet.
Det er en betingelse for at få en hjemmeside hos Webbyen, at man skal modtage reklame-mails, med mindre man er villig til at betale for tjenesten.
Ifølge Forbrugerstyrelsen forhindrer den nuværende lovgivning ikke Webbyen i at stille sådan et krav til brugerne.
Med aftalen med Webbyen når Jatak.coms kundedatabase op på over 500.000 personer, som tjenesten har lov at sende reklamer til.
- For de store medievirksomheder er det nødvendig at have en kritisk masse. Med webbyen kan vi nå det på nogle flere underkategorier, konstaterer Torben Frigaard Sørensen.
Jatak.coms plan er at vokse med 75.000-100.000 nye brugere i 2003 ved at reklamere i både offline- og onlinemedier.
Ifølge Torben Frigaard Sørensen går det økonomisk fremad, mens uopfordret spam-mail er den værste fjende, fordi den giver et dårligt indtryk af hele branchen.
- Folk skifter ikke så tit e-mail mere, og til gengæld værner de mere om den, de har. Derfor er det vigtigt for os at gøre det let for folk at melde sig fra, lyder det fra Torben Frigaard Rasmussen.
Erhvervsmanden Lars Kolinds ventureselskab, Preventure, ejer 89,1 procent af Retail Internet.