AltaVista købt af webfirma

En af nettets ældste søgetjenester, AltaVista, er ved at blive solgt til webfirmaet Overture Services, der sælger fordelagtige placeringer i søgemaskinernes resultater til annoncører. Prisen for AltaVista er 974 millioner kroner.

I 1999 solgte Compaq søgetjenesten AltaVista, der af mange netveteraner i lang tid blev opfattet som søgemaskinen per excellence, for 16 milliarder kroner til teknologifirmaet CMGI.

Fire år og en IT-nedtur senere sælger CMGI AltaVista til webfirmaet Overture Services for 974 millioner kroner. Det skriver CNet.

Overture sælger placeringer i søgemaskinernes resultatlister til virksomheder, der kan betale for at blive vist så højt oppe på listen som muligt.

Selskabets teknologi bliver blandt andet brugt på Yahoo-websider og Microsofts MSN-portal. Med købet af AltaVista får Overture adgang til teknologi, der lader resultatlisterne blive dannet efter websidernes relevans.

Den funktionalitet skal fremover integreres i Overtures produkter til erhvervslivet.

Webfirmaets administrerende direktør, Ted Meisel, afviser, at Overture med overtagelsen af AltaVista og dermed også webstedet altavista.com kommer i konkurrence med kunderne, især Yahoo og Microsoft.

- Det er to forskellige produkter. Vi vil bruge AltaVista.com til at teste nye tjenester for annoncører.

AltaVista har lidt under faldende besøgstal, især efter at tjenester som Google med en minimalistisk brugergrænseflade dukkede op.

De faldende besøgstal betød også tabte annonceindtægter og gentagne nedskæringsrunder i selskabet.

Overture vil betale 556 millioner kroner i aktier til AltaVistas ejere, hvor hovedaktionæren stadig er CMGI. 417 millioner kroner bliver betalt kontant.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere