Salget af lommecomputere, PDA'er, fortsatte faldet i årets første kvartal på grund af stramme IT-budgetter og usikkerhed om økonomien, viser en rapport fra analysefirmaet IDC.
Fabrikanterne solgte 2,5 millioner PDA'er på verdensplan i kvartalet, og det er 21,3 procent færre end i første kvartal 2002.
Det dårlige kvartal følger efter et stort fald i salget i hele 2002, og det tyder på, at PDA'erne er mere følsomme over for hårde markedsbetingelser end traditionelle pc'er.
Den amerikanske producent, Palm, er fortsat størst med en markedsandel på 36 procent. For et år siden var markedsandelen dog oppe på over 40 procent, og selskabet har oplevet et fald i salget på hele 31 procent.
Hewlett-Packard er på andenpladsen med en voksende markedsandel på 18 procent.
| Palm præsenterede onsdag sin nye Zire 71-model med indbygget kamera og Real Player multimedie-afspiller. Læs mere på PC World Online. |
HP lagde sin egen PDA, Jornada, i graven efter fusionen og satser nu helhjertet på Compaqs iPaq-model.
Dell på spring
Sony indtager tredjepladsen med et salg på 400.000 PDA'er i første kvartal. Det udløser en markedsandel på godt 16 procent mod blot otte procent sidste år.
Opkomlingen på markedet er Dell Computer, der præsenterede sine to første PDA'er, Axim, på Comdex-messen i november. Første kvartal i år er dermed det første hele kvartal, hvor Dell har solgt PDA'er.
Det går foreløbig meget godt. Selskabet har omgående overhalet etablerede PDA-fabrikanter som Toshiba, Handspring og Sharp med et salg på 159.000 enheder, svarende til en markedsandel på 6,5 procent.
IDC er ikke i tvivl om, at Dell vil fortsætte væksten på grund af Axim-modellernes lave priser og nyhedens interesse.
Analysefirmaet regner ikke PDA'er med, som også kan bruges som mobiltelefoner, men de kan ifølge definitionen godt indeholde trådløs kommunikation som Bluetooth eller WLAN.