Ombudsmand: Spam-bøden var for lille

Forbrugerombudsmanden mener, at firmaet Fonn Danmark er sluppet for billigt med en bøde på 15.000 kroner for at udsende reklamer per e-mail og fax til danskere. Fonn Danmark føler sig misbrugt. Forude venter en stribe nye sager imod spammere.

Forbrugerombudsmanden er tilfreds med, at firmaet Fonn Danmark i formiddags blev idømt en bøde for ulovligt at have udsendt reklamer per e-mail og telefax.

Men bøden på 15.000 kroner er for lille.

- Vi havde gerne set en større bøde, men der er jo tale om et meget lille firma nærmest uden egenkapital og overskud i de seneste regnskaber, siger jurist Peter Fogh Knudsen, der har ført sagen for Forbruger­ombudsmanden.

Han havde argumenteret for at få Fonn Danmark idømt en bøde på mindst 200.000 kroner.

Peter Fogh Knudsen bemærker imidlertid også, at dommen kun omfatter de 156 anmeldelser, som Forbrugerstyrelsen har modtaget, og ikke de titusinde af reklame-beskeder, Fonn Danmark indrømmer at have udsendt.

Anmeldelserne fordeler sig på blot 50 modtagere, hvoraf nogle altså har anmeldt firmaet flere gange. De fleste af anmelderne er virksomheder, mens ret få forbrugere har klaget.

Spam: 100 kr. per besked
En hurtig beregning giver en cirka-pris på 100 kroner per ulovlig udsendt spam-besked, der kan dokumenteres i retten.

Det er ikke sådan, Sø- og Handelsretten er nået frem til bødens størrelse, men Peter Fogh Knudsen er alligevel optimistisk:

Hver syvende mail er spam

En frisk analyse fra IT-sikkerhedsfirmaet Comendo viser, at spam udgjorde 13,6 procent af alle de e-mails, firmaet scannede for danske virksomheder i april. Det svarer til cirka hver syvende e-mail.

- Hvis en bøde til en virksomhed, der kan dømmes for at have udsendt 100.000 e-mails eller fax'er, bliver beregnet efter samme målestok, bliver der jo tale om en meget større bøde, siger han.

I Norge sidder den ansvarlige for Fonn Danmark, Gjert Tolås, og ryster på hovedet over sagen.

Han mener, at der er tale om misforståelser mellem danske og norske regler, og at sagen kunne være klaret i mindelighed ved at blive enige om detaljerne.

- For os har det været meningsløst. Man har misbrugt os som et lille firma næsten uden aktivitet i Danmark for at få en sag, der kunne skabe præcedens, siger Gjert Tolås.

Flere sager på vej

Fremgangsmåden har ifølge Gjert Tolås været, at firmaet har udsendt reklamer til virksomhederne på en lang kontaktliste med gamle kunder.

I Norge og Sverige kan Fonn Kontorservice, som moderselskabet hedder, fortsætte med at udsende reklamer til virksomheder uden at få problemer, mener han.

Det skyldes, at de to lande skelner skarpt mellem, om modtageren er privat forbruger eller erhvervsvirksomhed. Det spiller ingen rolle i Danmark.

- Det er jo helt utroligt, at Forbrugerstyrelsen i Danmark tager sig af sager om reklamer sendt fra virksomhed til virksomhed, siger Gjert Tolås.

Han har ikke diskuteret dommen med sin advokat endnu, men han forventer at betale bøden for at få sagen ud af verden.

I Danmark er der nu udsigt til en række retssager imod spammere. Ifølge Forbrugerstyrelsen ligger der allerede en lille håndfuld sager og venter ude i politikredsene.

Styrelsen skal nu overveje, om den skal føre flere prøvesager ved Sø- og Handelsretten, men i givet fald skal der være tale om en større sag end den netop afgjorte.

Antallet af klager er vigtigt for at kunne dokumentere omfanget af en sag, og Forbrugerstyrelsen opfordrer derfor til at videresende spam-meddelelser til adressen spam@fs.dk.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job