TDC-strejke en protest mod overvågning

Chefernes minutiøse overvågning af telemontørerne og krav om øget effektivitet fik i går bægeret til at flyde over for et halvt hundrede TDC-montører i Århus. De nedlagde arbejdet i to en halv time for at diskutere problemerne.

En række århusianske virksomheder og privatkunder, der skulle have ordnet telefon- eller internetforbindelsen, ventede i går forgæves på den tekniker, de havde bestilt fra TDC.

50-80 teknikere kørte nemlig i stedet til fagligt møde i nogle timer på en telefoncentral i forstaden Højbjerg. På parkeringspladsen udenfor blev deres bilers nummerplader noteret af ledelsen.

TDC's ledelse pointerer, at mødet var en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse og betegner den desuden som "en storm i et glas vand".

Men set fra teknikernes side var det snarere tordenskrald efter lang tids ulmende uvejr i relationen til de serviceledere, der leder og fordeler opgaverne til teknikerne.

Tildelingen af arbejdssedler sker via IT-systemet MSOS, der er installeret i en computer i teknikernes biler.

Men systemet kan også bruges til nøje kontrol og overvågning af den enkelte teknikers arbejdstempo og effektivitet.

Teknikeren taster nemlig blandt andet ind i MSOS, hvornår han starter på en opgave hos en kunde, og hvornår den er afsluttet.

Med denne overvågning arbejder lederne på at optimere, så de får mest for lønkronerne.

Overvåges og sammenlignes

Teknikerne oplever, at de bliver sammenlignet med hinanden, og at de bliver pålagt flere opgaver, end det er muligt at nå, oplyser faglig sekretær John Nim fra Dansk Metal Tele.

- De får kritik fra lederne ud mellem sidebenene, for eksempel en bemærkning om, at "du bruger ti minutter mere per ordre end de andre", fortæller han.

John Nim oplyser, at problemerne er forsøgt løst ad fredelig vej via møder mellem teknikernes tillidsmænd og servicelederne. Men teknikerne føler ikke, at møderne batter. Derfor tyede de til arbejdsnedlæggelsen.

- Dybest set handler det her om at kunne tale sig frem til en løsning på, hvordan man både får en effektiv arbejdsdag og et fornuftigt arbejdsmiljø, siger John Nim.

Han håber, at dialogen mellem ledelse og teknikere kan komme i gang igen.

Fagforeningen opfordrer TDC til at se på, om alle servicelederne er klædt godt nok på uddannelsesmæssigt til at mestre lederrollen.

- Tilliden smuldrer, når ledelsen bruger kontrol som værktøj i stedet for at fokusere på samarbejde og motivation, mener John Nim.

Han peger på lederes notering af teknikerbilernes nummerplader under det faglige møder som et rammende eksempel på tillidskrisen.

- Vi kalder dem kratluskere. Det ligner panikreaktion, hvor de forsøger at skaffe sig dokumentation i forhold til at iværksætte sanktioner over for medarbejdere, siger John Nim.

TDC Installations direktør Martin van Engeland siger til Århus Stiftstidende, at nummerpladeregistreringen var "ganske almindelig procedure".




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere