Telefirmaer skal tvinges til at oplyse rigtig hastighed

Forbrugerne mister tilliden til teleselskaberne, når de markedsfører med "op til"-hastigheder, lyder kritik.

Artikel top billede

Foto: Anders Engelbøl.

Bredbånd via telefonstikket bliver i Danmark solgt med teksten "op til" placeret foran hastigheden.
 
Det gør det, fordi teleselskabet ikke altid kan garantere, at kunden får den markedsførte hastighed.
 
"Op til"-betegnelsen har tidligere fået kritik fra Forbrugerrådet, fordi folk ikke er garanteret den markedsførte hastighed.
 
Nu kritiserer Neelie Kroes, der er EU-kommissær for den digitale agenda, også "op til"-betegnelsen. Det gør hun på sin blog.
 
"For at have tillid til markedet skal folk være sikre på, hvad de får," skriver hun.
 
Neelie Kroes mener, at den manglende tillid til markedet er en barriere for den europæiske digitale agenda, der skal få flere europæere til at tage nye digitale muligheder i brug.

Folk vil holde sig fra et købe bredbånd med høje hastigheder, hvis de alligevel ikke har tillid til, at de får det, argumenterer kommissæren.
 
Måleudstyr til borgerne
EU iværksætter på den baggrund nu en kampagne, hvor europæerne kan skrive sig op til at få måleudstyr tilsendt, så de kan teste bredbåndshastigheden i hjemmet.
 
Håbet er ifølge politikeren at få et bedre datagrundlag til at vurdere, hvordan det står til med nethastigheden hos borgerne. 

Bredbåndshastigheden kan over telefonnettet variere, alt efter kvaliteten af kobberledningen ind til hjemmet, ligesom afstanden fra hjem til central også spiller ind.
 
Den mest udbredte form for bredbånd i Danmark er netop over telefonnettet. 1,2 millioner danske hjem får bredbånd via telefonstikket.

TDC, der ejer telefonnettet, forventer, at mange danskere frem til 2020 vil fortsætte med at få bredbånd via telefonstikket.

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S