Teleankenævn kimet ned efter fire dage

Et nyt teleankenævn, der mere effektivt skal behandle tvister mellem teleselskaberne og deres kunder, er blevet kimet ned siden åbningen sidste fredag. Det tyder på, at forventningen om mellem 900 og 1000 klager om året kan være skudt for lavt.

Fra den første dag har der været travlhed hos det nye teleankenævn, der er stiftet af Telekommunikationsindustrien og Forbrugerrådet.

Ifølge JyskeVestkysten har nævnet siden åbningen sidste fredag modtaget 140 telefonopkald og omkring 30 breve og e-mails fra utilfredse forbrugere, der vil klage over deres teleselskab.

Teleankenævnet havde forventet at behandle 900-1000 klager om året, men det tal kan ske blive noget højere.

- Hvis strømmen af henvendelser fortsætter i dette tempo, vil vi få flere end 1000 sager om året. Man må sige, at vi har fået en flyvende start, siger sekretariatschef Marianne Bundgaard til JyskeVestkysten.

Foreløbig er kontoret i det indre København bemandet med fem medarbejdere, men det skal snart fordobles for at kunne håndtere klagerne.

Mange af klagerne handler tilsyneladende om kunder, der ikke kan få lov til at opsige deres telefonabonnement og måske ligefrem ikke kan få kontakt med deres teleselskab.

Hidtil har forbrugere med teleproblemer skullet gætte sig til, om det var IT- og Telestyrelsen, Forbrugerklagenævnet eller Telebrugernævnet, de skulle rette deres klager til, men den forvirring skulle være forbi nu med Teleankenævnet.

Det er op til det enkelte teleselskab, om det vil tilslutte sig ordningen, men ankenævnet behandler klager over samtlige selskaber - uanset om selskabet er med i ordningen eller ej.

Relevant link

Teleankenævnet (foreløbig hjemmeside)

Læses lige nu

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cloud

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Midtjylland

    KMD A/S

    SAP-arkitekt

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S