Taskforce etablerer hotline til E-dagen

Den Digitale Taskforce har etableret hotline-service til den kommende eDag 1. september, hvorefter myndigheder skal kunne udveksle dokumenter elektronisk. Taskforcen tror dog ikke, at den aktuelle ormevirak får negativ indflydelse på eDagen.

Der er nu hjælp at hente for myndigheder, der kommer i tvivl op til og efter eDag 1. september, hvorefter offentlige myndigheder skal kunne udveksle dokumenter elektronisk.

Den Digitale Taskforce har etableret en hotline-service på både telefon og e-mail. Målet er, at alle henvendelser skal besvares inden for 24 timer.

- Der kan opstå forskellige tvivls-spørgsmål om, hvorvidt myndigheder må sende et givent dokument som e-mail, eller om der skal tilføjes digital signatur, og så vil der efter eDag være spørgsmål om formater og problemer med e-mailadresser, der ikke virker og den slags ting, forklarer projektleder for eDag i Den Digitale Taskforce, Thomas Fjeldberg.

Panel sidder klar

Taskforcen har etableret et panel af ressource-personer fra Datatilsynet, Statens Arkiver, Justitsministeriet, KL og Amtsrådsforeningen, som vil bistå med besvarelse af spørgsmål i forbindelse med eDag.

Thomas Fjeldberg tror dog ikke, at de seneste dages ormeangreb vil påvirke myndighedernes indstilling til eDag.

- Allerede i dag bliver der sendt 20 e-mails for hvert brev, en myndighed sender ud. Så den ekstra mængde e-mails, som myndighederne sender som følge af eDag, vil være relativt lille. Men det kan være en anledning til at revurdere sin IT-sikkerhedspolitik. Vi har selv været hårdt ramt, selv om vi har en meget opdateret sikkerhedspolitik, men alligevel kunne man ikke stoppe denne virus. Det er nok noget, man må leve med vil ske en gang imellem, siger han.

Slagelse er klar til eDag

Samme holdning har man i Slagelse Kommune, der har tjekket sig af som eDag-parat.

- Det påvirker os ikke. Vi kører videre. Vi har to uafhængige systemer, der sikrer, at vi ikke bliver udsat for angreb, og vi har gjort meget for at uddanne vores brugere i, hvordan de skal forholde sig, så for os kommer de seneste dages ormeangreb ikke til at betyde noget, siger IT-chef i kommunen, Hans Lembøl.

Han finder dog angrebene irriterende, da filtersystemerne kan komme til at fjerne e-mails, der har faglig relevans.

- Men jeg siger til mine medarbejdere, at det er lidt som i det vilde vesten, hvor diligencen blev overfaldet, og Tombstone derved gik glip af livsnødvendige forsyninger af guld og whisky. Det sker en gang imellem og det må man leve med, siger Hans Lembøl.

Endnu mangler der omkring 40 myndigheder, der ikke har gennemført den Digitale Taskforces test for, om myndigheden er eDag-parat, og projektchef i Den Digitale Taskforce Thomas Fjeldberg oplyser, at taskforcen vil tage direkte kontakt med de resterende myndigheder, så alle kan komme med.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S