Software-kollaps i IC4-tog mødt med mur af tavshed

Kritikken af de mange it-fejl og mangler i de italienske skandale-tog breder sig som ringe i vandet. Ministeren er tavs.

Artikel top billede

Foto: René Blumensaadt

Læs også:
DSB går i skjul: Intet svar på it-problemer i IC4

Elendig software gør IC4-togene komplet ubrugelige

Venstre farer i flæsket på minister over IC4-it

Uroen omkring it-problemerne i IC-4-togene breder sig som ringe i vandet.

Efter transportminister Henrik Dam Kristensen (S) offentliggjorde Atkins-rapporten, der er en ekspertvurdering af de problemer, der er forbundet med de italiensk producerede tog, har it-kritikken spredt sig fra eksperter til politikere.

Det var Erik Frøkjær, som er lektor på Datalogisk Institut i København (DIKU), der i første omgang påpegede de it-relaterede mangler i Atkins-rapporten.

"Problemerne med it-systemerne i de 84 IC4-tog er meget tydelige. De systemer har jo igen og igen vist sig utilstrækkelige og alvorligt fejlbehæftede," vurderede han overfor Computerworld.

Det fik Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, op fra stolen og ind foran tastaturet, hvor han udfærdigede et paragraf 20-spørgsmål til transportministeren om problemerne med tog-it.

Ny bekymring om tog-it

Nu har bekymringen bredt sig til den modsatte side af folketingssalen, nærmere bestemt til Enhedslistens Henning Hyllested.

Han har ligeledes formuleret endnu et spørgsmål til ministeren, der går på, om ministeren kan se en løsning på problemerne ved at inddrage den danske del af fly- og tog-virksomhed Bombardier.

Bombardier i Randers har blandt andet stået for udviklingen af de gamle IC3-tog til DSB.

Henning Hyllesteds spørgsmål til ministeren lyder således:

"Ministeren bedes gøre rede for mulighederne for atter at inddrage Bombardier i Randers med fejlretning, opgradering og udvikling af IC4-togets computersystemer."

Tavshed fra de ansvarlige

Ministeren har ikke svaret på hverken Venstres eller Enhedslistens spørgsmål.

Trods mange henvendelser til transportministeriet har det heller ikke været muligt for Computerworld at få en kommentar til de it-problemer, der ser ud til at hærge i den italienske tog-skandale.

DSB vil gerne kommentere sagen, men kan først finde tid i slutningen af januar 2012.

Læs også:
DSB går i skjul: Intet svar på it-problemer i IC4

Elendig software gør IC4-togene komplet ubrugelige

Venstre farer i flæsket på minister over IC4-it

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job