Artikel top billede

Forbrugerombudsmanden anklages for spam-mails

En fejl i Forbrugerombudsmandens it-system har medført, at en solid portion danskere, der har klaget over spam, har fået endnu flere uønskede e-mails.

Læs også:

Dansk firma får 15.000 kroner i bøde for spam

Hvis du har anmeldt spam til Forbrugerombudsmanden, så har din henvendelse måske betydet, at du får endnu mere spam.

Der er nemlig sket en teknisk fejl, der har medført, at cirka 450 danskere, der har klaget over spam, har modtaget uønskede e-mails fra Forbrugerombudsmanden.

Det er ellers Forbrugerombudsmanden, der skal håndtere klager over spam-mails og som eventuelt uddeler bøder til dem, der overtræder reglerne.

På institutionens web-side kan man således læse:

"Medarbejdere hos Forbrugerombudsmanden gennemgår løbende de indsendte klager over spam som led i tilsynet med, at reglerne i markedsføringslovens §6 om udsendelse af elektroniske reklamer bliver overholdt."

Spammer folk, der har klaget over spam

Ulrik Hansen fra Århus er en af de personer, der har klaget over spam til Forbrugerombudsmanden og til gengæld modtaget en lille ufrivillig hilsen.

Han fik dog efterfølgende en undskyldning, der forklarede, at der var tale om en fejl.

"Vi har haft tekniske problemer, og i forbindelse med løsningen af disse, blev der tirsdag d. 13. december 2011 ved en fejl sendt en række kvitteringer ud til personer, der tidligere har klaget til Forbrugerombudsmanden over spam," lyder det blandt andet fra Forbrugerombudsmanden.

Som man kan læse i undskyldningen, er Ulrik Hansen blot en ud af mange.

"Vi har i forbindelse med de tekniske problemer sendt e-mails til cirka 450 personer," fortæller informationsmedarbejder hos Forbrugerombudsmanden, Tina Emilie Pedersen.

Det er ikke spam

Hun betegner dog ikke de mange e-mails som spam.

"Der har været problemer med vores system, og da vi skulle løse dem, blev der udsendt e-mails ved en fejl. I en ny e-mail har vi efterfølgende beklaget uheldet overfor de personer, som er blevet ramt," fortæller hun.

"Jeg kan godt forstå, hvis nogle folk føler sig generede. Det er beklageligt, men der er ikke tale om spam. Det er ikke en kommerciel henvendelse. De mange mails blev sendt på grund af en teknisk fejl," siger Tina Emilie Pedersen.

Så I giver ikke jer selv en bøde?

"Nej. Det er ikke ulovligt."

Forbrugerombudsmanden får omkring 1.000 henvendelser om spam per måned via klagemodulet, der kan findes på institutionens web-side.

Læs også:

Dansk firma får 15.000 kroner i bøde for spam




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere