Artikel top billede

Forbrugerombudsmanden anklages for spam-mails

En fejl i Forbrugerombudsmandens it-system har medført, at en solid portion danskere, der har klaget over spam, har fået endnu flere uønskede e-mails.

Læs også:

Dansk firma får 15.000 kroner i bøde for spam

Hvis du har anmeldt spam til Forbrugerombudsmanden, så har din henvendelse måske betydet, at du får endnu mere spam.

Der er nemlig sket en teknisk fejl, der har medført, at cirka 450 danskere, der har klaget over spam, har modtaget uønskede e-mails fra Forbrugerombudsmanden.

Det er ellers Forbrugerombudsmanden, der skal håndtere klager over spam-mails og som eventuelt uddeler bøder til dem, der overtræder reglerne.

På institutionens web-side kan man således læse:

"Medarbejdere hos Forbrugerombudsmanden gennemgår løbende de indsendte klager over spam som led i tilsynet med, at reglerne i markedsføringslovens §6 om udsendelse af elektroniske reklamer bliver overholdt."

Spammer folk, der har klaget over spam

Ulrik Hansen fra Århus er en af de personer, der har klaget over spam til Forbrugerombudsmanden og til gengæld modtaget en lille ufrivillig hilsen.

Han fik dog efterfølgende en undskyldning, der forklarede, at der var tale om en fejl.

"Vi har haft tekniske problemer, og i forbindelse med løsningen af disse, blev der tirsdag d. 13. december 2011 ved en fejl sendt en række kvitteringer ud til personer, der tidligere har klaget til Forbrugerombudsmanden over spam," lyder det blandt andet fra Forbrugerombudsmanden.

Som man kan læse i undskyldningen, er Ulrik Hansen blot en ud af mange.

"Vi har i forbindelse med de tekniske problemer sendt e-mails til cirka 450 personer," fortæller informationsmedarbejder hos Forbrugerombudsmanden, Tina Emilie Pedersen.

Det er ikke spam

Hun betegner dog ikke de mange e-mails som spam.

"Der har været problemer med vores system, og da vi skulle løse dem, blev der udsendt e-mails ved en fejl. I en ny e-mail har vi efterfølgende beklaget uheldet overfor de personer, som er blevet ramt," fortæller hun.

"Jeg kan godt forstå, hvis nogle folk føler sig generede. Det er beklageligt, men der er ikke tale om spam. Det er ikke en kommerciel henvendelse. De mange mails blev sendt på grund af en teknisk fejl," siger Tina Emilie Pedersen.

Så I giver ikke jer selv en bøde?

"Nej. Det er ikke ulovligt."

Forbrugerombudsmanden får omkring 1.000 henvendelser om spam per måned via klagemodulet, der kan findes på institutionens web-side.

Læs også:

Dansk firma får 15.000 kroner i bøde for spam




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i praksis: Fokus på teknologi og best practice

Tag med os på en rejse ind i AI’s verden, hvor vi udforsker anvendelsesmulighederne og belyser, hvordan AI kan gøre en positiv forskel. Vi kigger nærmere på de teknologier og platforme, som det kan give mening for din virksomhed at satse på, og eksperterne giver dig gode råd til, hvordan man kan arbejde innovativt og agilt med kunstig intelligens-løsninger.

19. august 2021 | Læs mere


MS Power Platform - hvad kan det for dig?

Med Microsoft Power Platform kan virksomhederne både visualisere og dele deres data helt uden kendskab til at kunne kode og digitalisere arbejdsgange. Hør hvordan en række danske virksomheder anvender platformen i store dele af virksomheden – og med succes.

24. august 2021 | Læs mere


Opgøret med legacy-systemer: Få styr på mulighederne, planen og businesscasen

I en verden hvor alt forandres konstant, og hvor kravene til virksomhedernes digitale formåen vokser, er der stadig mange organisationer og virksomheder, der bliver hæmmet af deres legacy-systemer. Det kan være en lang og hård rejse at afskaffe disse systemer, men på sigt kan virksomhederne høste frugt af deres arbejde.

25. august 2021 | Læs mere






Premium
Anja Monrad lander ny international toppost: Bliver direktør for Dells største europæiske region
Interview. Efter otte år som ansvarlig for Øst- og Centraleuropa overtager Anja Monrad nu rollen som chef for Dells største europæiske region. "Jeg får ansvaret for syv lande nu, hvor det tidligere var 32. Landemæssigt er det færre, men markederne er meget større," fortæller hun til Computerworld.
Computerworld
Tysk unicorn-app stormer ind på det danske marked: Vil levere dine dagligvare-indkøb på 10 minutter
Gorillas er en app-drevet udbringningstjeneste, der er blevet kaldt for Europas hurtigstvoksende startup. Tjenesten vil nu udbringe dagligvare til danskerne inden for 10 minutter.
CIO
Årets CIO 2021: Nu skal Danmarks dygtigste CIO findes - er det dig? Eller kender du en, du vil indstille?
Det er den mest eftertragtede titel for danske it-chefer og CIO'er, der er på spil, når Årets CIO kåres 16. september 2021. Søg selv eller prik til en, som du kender - og læs mere om prisen her.
Job & Karriere
Så meget kan du tjene: Disse stillinger giver den højeste løn i den danske it-branche lige nu
Du skal have ledelsesansvar, hvis du vil helt tops i lønhierakiet i den danske it-branche, viser nye tal. Se hvor meget du kan tjene i de stillinger i it-branchen, der giver den højeste månedsløn lige nu.
White paper
Når AI sætter sig ved rattet: Sådan passer infrastrukturen på sig selv
Selvkørende IT-infrastruktur styrker skaleringsmuligheder og ressourceudnyttelse. Dette whitepaper giver overblik over proces og muligheder.