Forbrugerombudsmanden anklages for spam-mails

En fejl i Forbrugerombudsmandens it-system har medført, at en solid portion danskere, der har klaget over spam, har fået endnu flere uønskede e-mails.

Artikel top billede

Læs også:

Dansk firma får 15.000 kroner i bøde for spam

Hvis du har anmeldt spam til Forbrugerombudsmanden, så har din henvendelse måske betydet, at du får endnu mere spam.

Der er nemlig sket en teknisk fejl, der har medført, at cirka 450 danskere, der har klaget over spam, har modtaget uønskede e-mails fra Forbrugerombudsmanden.

Det er ellers Forbrugerombudsmanden, der skal håndtere klager over spam-mails og som eventuelt uddeler bøder til dem, der overtræder reglerne.

På institutionens web-side kan man således læse:

"Medarbejdere hos Forbrugerombudsmanden gennemgår løbende de indsendte klager over spam som led i tilsynet med, at reglerne i markedsføringslovens §6 om udsendelse af elektroniske reklamer bliver overholdt."

Spammer folk, der har klaget over spam

Ulrik Hansen fra Århus er en af de personer, der har klaget over spam til Forbrugerombudsmanden og til gengæld modtaget en lille ufrivillig hilsen.

Han fik dog efterfølgende en undskyldning, der forklarede, at der var tale om en fejl.

"Vi har haft tekniske problemer, og i forbindelse med løsningen af disse, blev der tirsdag d. 13. december 2011 ved en fejl sendt en række kvitteringer ud til personer, der tidligere har klaget til Forbrugerombudsmanden over spam," lyder det blandt andet fra Forbrugerombudsmanden.

Som man kan læse i undskyldningen, er Ulrik Hansen blot en ud af mange.

"Vi har i forbindelse med de tekniske problemer sendt e-mails til cirka 450 personer," fortæller informationsmedarbejder hos Forbrugerombudsmanden, Tina Emilie Pedersen.

Det er ikke spam

Hun betegner dog ikke de mange e-mails som spam.

"Der har været problemer med vores system, og da vi skulle løse dem, blev der udsendt e-mails ved en fejl. I en ny e-mail har vi efterfølgende beklaget uheldet overfor de personer, som er blevet ramt," fortæller hun.

"Jeg kan godt forstå, hvis nogle folk føler sig generede. Det er beklageligt, men der er ikke tale om spam. Det er ikke en kommerciel henvendelse. De mange mails blev sendt på grund af en teknisk fejl," siger Tina Emilie Pedersen.

Så I giver ikke jer selv en bøde?

"Nej. Det er ikke ulovligt."

Forbrugerombudsmanden får omkring 1.000 henvendelser om spam per måned via klagemodulet, der kan findes på institutionens web-side.

Læs også:

Dansk firma får 15.000 kroner i bøde for spam

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Sikkerhed | Aarhus C

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

22. januar 2026 | Gratis deltagelse

Politiets Efterretningstjeneste

Bliv sektionsleder for Open Source Intelligence, OSINT, i PET

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Network Engineer

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S