Elendige data koster danske firmaer milliarder

Forældede og forkerte informationer i virksomhedernes it-systemer går direkte på bundlinjen og koster danske firmaer mellem otte og 16 milliarder kroner om året.

Artikel top billede

Grafik: Steve Woods (Foto: Steve Woods)

Læs også : It-chefer: Du bør skrotte hver femte applikation

Mere end hver tredje store danske virksomhed mener, at der kan være problemer med at træffe kvalificerede beslutninger på basis af den nuværende tilgængelige virksomhedsinformation.

Det fremgår af en ny analyse af større danske virksomheders brug af ledelsesinformation, som Capgemini Danmark har gennemført i fjerde kvartal 2011.

Fire ud af fem større danske virksomheder ønsker således at forbedre deres brug af business intelligence værktøjer. Forklaringerne er, at informationen ikke findes, er forældet eller simpelthen så forkert, og at man generelt ikke kan have tillid til informationerne.

Giver bedre overskud

Capgeminis analyse viser samtidig, at de virksomheder, der arbejder mest professionelt med Business Information Management, i gennemsnit har en overskudgrad, som er en til to procentpoint højere end hos de virksomheder, der ikke har tilstrækkeligt styr på deres data som beslutningsgrundlag.

Sidstnævnte gruppe udgør ifølge Cap Geminis analyse godt hver tredje danske virksomhed. På landsplan betyder det, at disse virksomheder går glip af mellem otte og 16 milliarder kroner.

Forskellighed et problem

De hyppigste udfordringer ifølge Capgemini Danmarks analyse:

* Virksomheder anvender ofte forskellige informationssystemer i de forskellige dele af virksomheden. Det er tilfældet for 35 procent af analysens virksomheder, mens yderligere 35 procent siger, at det er tilfældet i mindre grad.

* Samtidig siger næsten hver fjerde virksomhed, at information om for eksempel kunder eller produkter ligger i forskellige systemer, som ikke samkøres

* Hver fjerde virksomhed anvender ikke sin ledelsesinformation til forebyggende formål som eksempelvis tegn på kundeflugt eller svindel

* Endelig har ikke mindre end 60 procent af virksomhederne flere overlappende analyse- og rapporteringsværktøjer.

Løsningen er centralisering

Ifølge Per Andersen, direktør for Cap Gemini Danmarks konsulentafdeling, giver utilstrækkelige informationssystemer en uklar situationsforståelse (as-is) og et manglende overblik over, i hvilken retning (to-be) virksomheden bevæger i, og hvad de bagvedliggende forklaringer er.

Det fremgår af analysen, at under halvdelen af virksomhederne mener, at de har en klart defineret informationsstrategi, -vision og -kultur.

Dermed kommer virksomhedernes informationssystemer til at fungere som øer rundt om i virksomheden, og det er ifølge analysen tydeligvis også en udfordring.

"Ø-dannelsen og den manglende centralisering skyldes ofte, at der ikke i virksomheden er et entydigt ejerskab af virksomhedens ledelsesinformation," udtaler Per Andersen, direktør for Cap Gemini Danmarks konsulentafdeling.

Ekspert-regime

Endelig viser Capgemini Danmarks analyse, at det i de fleste større danske virksomheder fortsat primært er eksperter og specialister, der anvender analyse- og rapporteringsværktøjerne.

Det giver en stærk indikation af, at der i dag er højere grad af vertikal informationsunderstøttelse og i mindre grad horisontal informationsunderstøttelse i form af tværgående analyse og rapporteringsmuligheder i organisationerne, hvilket gør virksomhederne sårbare.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    BEC

    Implementation Consultant

    Region Sjælland

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S