Verdens største internetbutik, Amazon.com, ser sig selv som værende midt i en forandringsproces fra en handelsvirksomhed til en teknologivirksomhed.
Nu er Amazon gået på jagt efter 30 softwareudviklere i Californien for at tage konkurrencen op med søgemaskiner som Google og Yahoo.
Amazon vil dog ikke tilbyde brede web-søgninger, men koncentrerer sig om internetbrugere på jagt efter varer, som de vil købe over nettet.
De har i dag særlige produkt-søgemaskiner fra både Google, som kalder den Froogle, og fra Yahoo, som lancerede sin version i sidste uge.
Og der er tale om et af de mest lukrative markeder inden for internet-annoncering. Hver gang en søgemaskine henviser kunder til et bestemt produkt, betaler butikken nemlig en procentdel af omsætningen, hvis internet-brugeren ender med at finde kreditkortet frem.
Amazon har planer om at bruge sin søgemaskine selv. Selskabet beskriver ikke planerne i detaljer, men det ligger i kortene, at kunderne i internetbutikken ved hjælp af softwaren kan henvises til samarbejdspartnere, når de ønsker varer, som Amazon ikke selv har på de virtuelle hylder.
Amazon vil dog også sælge softwaren til andre internet-selskaber.
Amazon har udskilt søgesoftwaren i et selvstændigt selskab med navnet A9.com.