Inde i maskinen podcast:Microsoft har store planer for Windows 10 efter sommeren

Artikel top billede

Små it-firmaer opgiver offentlige kunder

Små it-virksomheder opgiver at få offentlige kunder i ordrebøgerne.

Læs også:

It-industrien i oprør: Udbudsreglerne skader os alle

Mange små og mellemstore it-virksomheder møder en mur, når de vil kapre offentlige kunder.

De offentlige it-udbud er ofte en meget stor barriere for især de små og mellemstore it-virksomheder, lyder vurderingen således fra IT-Branchen. 

"De omfattende formelle krav til it-leverandørerne kan ofte forhindrer små og mellemstore virksomheder i at deltage i udbud, viser erfaringerne."

"Det kan for eksempel være store krav til virksomhedernes økonomiske soliditet, selvom der kun er tale om et mindre it-udbud," siger administrerende direktør Morten Bangsgaard fra IT-Branchen.

Udbud kræver ressourcer

Samtidig er det en stor mundfuld for små it-virksomheder at besvare det ofte meget omfangsrige udbudsmateriale.

"Det er et stort problem for vores mange innovative SMV'er, at it-udbuddene ikke fungerer ordentligt. Nye smarte it-løsninger kan give kommunerne store gevinster. Men det sker desværre ikke."

"Det markante fokus på laveste pris gør, at udbuddene ikke gives til leverandører med de bedste forslag til, hvordan innovativ brug af it kan skabe besparelser i kommunernes drift," lyder det fra Morten Bangsgaard.

Tal: Små firmaer halter efter
It-brancheforeningen har i øvrigt lavet en spørgeskema til 126 it-virksomheder, hvor der også spørges ind til om virksomheden har offentlige kunder.

Her svarer 45 procent af de små it-virksomheder, at de har det offentlige som vigtige kunder.

I modsætning hertil svarer 78 procent af de store it-virksomheder bekræftende på samme spørgsmål.

Læs også:

It-industrien i oprør: Udbudsreglerne skader os alle




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Brand din forretning og skab nye leads med Microsoft Dynamics 365 til marketing

Vidste du, at Microsoft Dynamics også byder på stærk funktionalitet til marketingafdelingen? På kun 1 1/2 time inspirerer vi dig til, hvordan du kan bruge Dynamics 365 Marketing til at brande din forretning og skabe nye leads.

17. maj 2021 | Læs mere


Vælg den rigtige infrastruktur og it-arkitektur

Få indblik i, hvordan du kan sikre sammenhæng og overblik i et it-landksab, der konstant ændres. Dette kan blandt andet gøres med de rette strategisk og teknologiske vlag, så effektiviteten, stabiliteten og sikkerheden opretholdes. Den rigtige infrastruktur og it-arkitektur kan uden tvivl hjælpe dig med at skabe overblikket over dit it-landskab.

18. maj 2021 | Læs mere


Digital transformation og innovation: Inspiration til digitale succeshistorier

Kom ind bag facaden hos nogle af Danmarks bedste it-folk, og lær hvordan de arbejder med digital transformation og innovation. Du får muligheden for at høre, hvordan du kan bruge den nye teknologi til at få etableret det mest effektive udviklings- og innovationsmilø.

19. maj 2021 | Læs mere






CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
Eva Berneke stopper som topchef i KMD og flytter til Paris: Her er KMD's nye topchef
Efter syv år på posten som topchef for KMD forlader Eva Berneke selskabet. Nu flytter hun med familien til Paris, hvor hun vil fortsætte sit bestyrelsesarbejde. KMD har allerede afløser på plads.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.