Det tidligere børsnoterede svenske IT-firma Cellpoint rejser sig nu igen som leverandør af mobile indholds- og positioneringssystemer med opkøb af det danske udviklingsselskab Mobile Fx, der leverer distributionssystemer til mobile løsninger.
Cellpoint har siden begyndelsen af året haft 2M Invest-stifteren Michael Mathiesen i chefstolen, og tiden er blevet brugt til at rekonstruere og fokusere Cellpoints forretning mod specifikke løsninger.
- Det nye selskab har overtaget en stor del af den teknologi, der lå i Cellpoint Systems. Den skal dog håndteres og markedsføres på en anden måde end tidligere. De tider er ovre, hvor man kan sælge en avanceret teknologi til et teleselskab, blot fordi den er fantastisk, siger Michael Mathiesen.
10 millioner kroner i venture-kapital
Derfor har Cellpoint samlet et katalog over løsninger, der blandt andet kan hjælpe virksomheder med at få data fra centrale IT-systemer ud på mobile enheder. Men der er også systemer til alarmovervågning og en række produkter inden for underholdning.
- Vi har en mobil-karaoke, som måske ikke er så interessant i denne del af verden, men kan være det for China Mobile med 120 millioner mobil-kunder, siger Michael Mathiesen.
Det nye selskab har desuden fået tilført cirka 10 millioner kroner i venturekapital fra en række rige svenskere og danskere. Hertil kommer et par institutionelle investorer, oplyser Michael Mathiesen.
Med overtagelsen af Mobile Fx, hvor Michael Mathiesen har siddet i bestyrelsen et halvt år, har Cellpoint fået adgang til et distributionssystem til mobile løsninger.
Mobile Fx har fire medarbejdere. De hidtidige ejere af det danske selskab, Biludan Gruppen, der også ejer Avis biludlejning i Danmark, og en række private investorer, får omkring seks procent af aktierne i Cellpoint. Værdien af Cellpoint anslår Mathiesen til godt 15 millioner kroner.
Direktøren: Intet fallitbo
Den forholdsvise lave købspris for Mobile Fx kunne umiddelbart give anledning til at tro, at der er tale om et fallitbo, men administrerende direktør Ole Vestergaard, Mobile Fx, afviser, at der har været tale om truende konkurs.
- Sådan har jeg ikke oplevet det. Der er forskellige faser i en virksomheds liv, og mit indtryk er, at virksomheden er meget tæt på break-even. Vi har fået de første kunder og flere kommer til, siger han.
Hvorfor er prisen på Mobile Fx så ikke højere?
- Det er en strategisk pris, som er truffet ud fra en strategisk betragtning om at sikre virksomheden bedst muligt. Og det har været vigtigt at få virksomheden ind i en større sammenhæng og dele nogle ressourcer. Cellpoint er også prissat utrolig billigt. Og det er også et spørgsmål om, hvordan man kan tiltrække nogle nye investorer, siger Ole Vestergaard, der fortsætter som økonomidirektør i Cellpoint.
Med købet har Cellpoint også fået adgang til danske kunder som Lundbeck, bryggeriet Faxe, Sky Radio, HK og Avis, men for Michael Mathiensen er det også et spørgsmål om at markere sig på det globale marked.
Flere opkøbsemner i kiggerten
Kataloget over Cellpoints produkter skal ifølge Michael Mathiesen nu præsenteres for teleselskaber og store virksomheder i først og fremmest Europa og Asien.
- Vi har kontakt til 200 teleoperatører i Europa og Asien og en anden målgruppe er selskaber, der med det her værktøj får mulighed med at kommunikere mobilt med deres kunder eller medarbejdere, siger han.
Købet af Mobile Fx giver Cellpoint en ny teknologisk platform, der efter Michael Mathiesens opfattelse er med til at supplere teknologien i Cellpoint. Og der vil komme flere opkøb. Aktuelt er tre virksomheder inde i Michael Mathiesens optik.
- Det vil være virksomheder, som har en teknologi, der supplerer Cellpoint, eller det kan være virksomheder, der er interesserede i at bruge vores distributionsapparat, siger han.