Artikel top billede

It-topchef: Derfor hærger krigen om KMD's priser

En krig omkring KMD's priser hærger lige nu, forklarer formanden for kommunernes it-chefer. Og den vil vare ved.

Tre år efter salget af KMD, der skete i december 2008, er der for alvor kommet fokus på KMDs priser ude i kommunerne.

Således er det kommet frem, at KMD's priser på de konkurrenceudsatte områder falder, mens de stiger på monopol-områderne.

Det nuværende fokus på KMD's priser skyldes, at kommunerne for alvor har fået indsigt i det nu.

Ligesom KMD skal hente nogle gevinster hjem, der er tabt på grund af konkurrence på andre områder, forklarer formand Jørgen Kristensen fra Foreningen af Kommunale It-chefer.

"Jeg oplever vel bare, at kommunerne nu for alvor får øjnene op for, hvad de betaler for på grund af en øget indsigt i KMD's betalingsmodeller, og at KMD som it-leverandør forsøger at hente ind på gyngerne, hvad de har mistet på karrusellerne," siger Jørgen Kristensen.

Sagen er, som KITA-formanden påpeger, at KMD på betalingssystemerne og ERP-området med økonomi og HR er kommet ud i åben konkurrence.

"Og derfor forsøger (KMD, red) at opjustere priserne på de faste kontraktelementer, der er tilbage i kommunerne."

Kommuner svarer igen

"Kommunerne svarer igen ved at forholde sig kritisk til KMD's prispolitik, blandt andet ved at samle sig omkring Kombit og de prisaftaler, der ligger i TSA-aftalen," lyder det fra Jørgen Kristensen.

Monopol-området bliver netop styret af overgangsaftalen ved salget af KMD, eller transitionsaftalen/TSA-aftalen, som den bliver kaldt. 

Umiddelbart efter KMD-salget frygtede formand Jørgen Kristensen faktisk heller ikke tiden efter.

Han havde tillid til, at KL havde lavet en overgangsaftale, der sikrede fornuftige priser.

Har TSA (transitionsaftalen, red) vist sig ikke at være vandtæt?

"Priser og betingelser ligger rimelig fast i TSA-aftalen, men som alle andre aftaler er der rum for fortolkning og krejleri, som udfordrer konstruktionen," siger Jørgen Kristensen.

Formanden peger på, at aftalen er indgået mellem to parter, nemlig KL og Kombit på den ende side og og KMD på den anden side.

Men aftalen omhandler altså 98 kommuner, hvilket ifølge formanden, kræver "en del linedanseri at udleve aftalen og få afstemt det rum, der er for lokale tilpasninger."

"Det har Kombit iværksat en målrettet indsats for at få under kontrol med mandat fra kommunerne og KL," lyder det fra Jørgen Kristensen.

Et håb bristede 
Noget tyder da også på, at prisudviklingen er kommet lidt bag på formanden.

"Den dag, jeg udtalte mig i 2008, havde jeg en tro på eller måske mere et lønligt håb om, at KMD efter salget i et privatiseret og konkurrencepræget marked ville arbejde på en mere kunderettet tilgang til markedet i forhold til aftaleindgåelse og prispolitik, blandt andet ved, at de i den nye verden ville lade interne optimeringsgevinster fra drift og udvikling komme kunden til gode, sådan som andre større it-leverandører har for vane at vise deres værdi overfor deres trofaste kunder," siger han.

Eller sagt på en anden måde: At de interne rationaliseringer KMD måtte lande, ville blive ført videre ud til de trofaste kunder. 

Jørgen Kristensen forudser, at det stadigt er muligt at kommunerne over tid får "styr på prisudviklingen".

"Men der kommer til at gå nogle år, da KMD har valgt en anden strategi til markedet end den, jeg forudså," udtaler Jørgen Kristensen.

Derfor sætter han sin lid at det er "andre spillere på markedet" og konkurrenceudsættelse, der skal hjælpe kommunerne og Kombit med at hjemtage besparelser på it-systemerne.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Erhvervsakademiet Lillebælt
Udvikling og salg af klassebaseret undervisning, blandt andet inden for multimedie og it.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere