Hacker-dyst: Vind hundredetusindvis af kroner

Hackerkonkurrencen Pwn2Own har fået en overhaling og tilbyder nu en førstepræmie på flere hundrede tusinde kroner.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Sponsorerne bag den årlige hackerkonkurrence Pwn2Own har på dramatisk vis hævet spændingen ved i år at udlove en førstepræmie på hele 344.000 kroner, hvilket er fire gange så højt et beløb som førstepræmien i 2011.

Google vil også betydeligt øge det beløb, som selskabet vil udbetale til enhver, der formår at hacke dets browser, Chrome.

Pwn2Own vil foregå over tre dage først i marts under sikkerhedskonferencen CanSecWest i Vancouver i Canada.

Fire desktop-browsere - de nyeste versioner af Chrome, Apples Safari, Microsofts Internet Explorer og Mozillas Firefox - vil være årets mål, siger Aaron Portnoy, der er chef for sikkerhedsanalyse hos TippingPoint og som organiserer Pwn2Own.

Nyt pointsystem

I stedet for at tage et mål ud af konkurrencen, så snart det er lykkedes en deltager at hacke det - som det har været tilfældet ved tidligere Pwn2Own-konkurrencer - så vil dette års konkurrence benytte et pointsystem, så alle får mulighed for at prøve kræfter med de forskellige browseres sikkerhed.

Derudover vil der i år blive lanceret en udfordring til deltagerne om at udvikle exploits i løbet af de tre dage.

"Den første morgen under konkurrencen vil vi offentliggøre to sårbarheder per mål, der er blevet lukket, og give deltagerne et grundlæggende proof-of-concept," forklarer Portnoy.

"Hidtil har Pwn2Own aldrig rigtig fungeret som tilskuersport."

Men det skal denne nye udfordring om udvikling af angreb gerne lave om på, idet deltagerne enten enkeltvis eller i hold per hack får tildelt 10 point den første dag, ni point anden dag og otte point tredje dag.

Det er væsentligt lavere satser end de 32 point, der tildeles for hver ny 0-dagssårbarhed - sårbarheder, der ikke i forvejen er lukket - som afsløres og udnyttes ved Pwn2Own.

Men Portnoy påpeger, at den nye udfordring kan være udslagsgivende for at vinde førstepræmien, ved at man i løbet af de tre dage udvikler en eller flere angreb, hvilket føjer point til, hvad man ellers opnår fra de eventuelle 0-dagssårbarheder, man i forvejen ved, man kan udnytte.

Den nye udfordring vil dreje sig om exploits af de ældre versioner af de fire browsere, der var målene i 2011.

Således vil for eksempel Microsofts Internet Explorer 8 sandsynligvis være et af målene.

Den deltager eller det hold, der scorer flest point, vil vinde førstepræmien på 60.000 dollar - cirka 344.000 kroner - hvilket er tre gange så meget, som hvad Pwn2Own nogensinde før har udlovet i en enkelt præmie.

Andenpræmien er på 30.000 dollar - cirka 172.000 kroner - og tredjepræmien på 15.000 dollar - cirka 86.000 kroner.

Den største kontantpræmie sidste år var på 15.000 dollar, som gik til den første deltager, der var i stand til at hacke en af browserne til desktop eller mobil.

Som en yderligere ændring i årets konkurrence vil fastsættelsen af, hvornår hvilke deltagere må kaste sig over deres mål, ikke længere foregå ved lodtrækning.

Ikke fair

"Det var faktisk ikke fair for deltagerne," siger Portnoy, der påpeger, at den, der startede først, havde en væsentlig konkurrencefordel, fordi browserne blev fjernet fra konkurrencen, så snart de var blevet hacket.

"I år vil vi ikke have udpeget nogen vindere, før tredje dag er omme," tilføjer Portnoy.

Disse nye tiltag vil ifølge Portnoy også have den sidegevinst at distancere Pwn2Own fra, hvad han kalder "sensationsprægede" overskrifter.

Fordi deltagerne mødte op med 0-dagssårbarheder, de i forvejen havde opdaget, og med angreb, de i forvejen havde udviklet, var det oplagt for medierne - heriblandt Computerworld - at fokusere på, hvor utroligt hurtigt hackerne kunne bryde browsernes sikkerhed.

Google udlover igen 20.000 dollar - over 114.000 kroner - for hacking af Chrome, oplyser Portnoy.

Sidste år udlovede Google også dette beløb til den første, det lykkedes at bryde Chromes sikkerhed ved at udnytte Googles egen kode. Selskabet ville desuden betale 10.000 dollar - cirka 57.000 kroner - til enhver, der formåede at udnytte en hvilken som helst sårbarhed, for eksempel en fejl i Windows, til at bryde igennem browserens sandkasse.

I år vil Google hoste op med over 114.000 kroner til enhver, der formår at udnytte Chromes egen kode til et angreb. "Google vil betale 20.000 dollar til alle, der demonstrerer sårbarheder i Googles kode," fortæller Portnoy.

Med andre ord, hvis seks forskellige deltagere hacker Chrome ved hjælp af seks forskellige sårbarheder i Googles egen kode, så kommer søgegiganten af med knap 690.000 kroner.

Hvad Portnoy kalder et "delvist" exploit vil indbringe en deltager cirka 57.000 kroner. "Et delvist hack af Chrome udnytter en fejl i Chrome samt en fejl i styresystemet," forklarer han.

Da Chrome indeholder en såkaldt "sandkasse" - hvilket er en betegnelse for en teknik til at isolere, hvad der foregår i browseren, fra resten af styresystemet, vil et succesfuldt angreb via browseren typisk kræve, at man udnytter to eller flere sårbarheder.

Det første exploit bruges til at få angrebskoden ud af sandkassen, mens der som regel må efterfølgende exploits til for at plante malware på maskinen.

De penge, Google eventuelt kommer til at udbetale, vil være udover de tre kontantpræmier, som TippingPoint udlover.

Men det er nu slet ikke sikkert, at Google overhovedet kommer til at slippe nogen penge: Chrome er nemlig aldrig blevet hacket under Pwn2Own.

Portnoy bekræfter, at der i år ikke er andre browserproducenter, der på denne måde har udlovet ekstra præmier.

TippingPoint har netop offentliggjort de reviderede konkurrenceregler på Pwn2Owns website og vil via Twitter-kontoen @Pwn2Own_Contest offentliggøre nyheder under konkurrencen.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S