Sådan bør den sikkerhedsansvarlige prioritere sin tid

Få gode fif til, hvordan du sikrer virksomhedens it-systemer.

Artikel top billede

DK-Cert har netop udgivet sin årlige rapport om sikkerhedsåret 2011, Trendrapport 2011, og i den forbindelse sammenstykket 10 gode råd til, hvordan virksomhedens sikkerhedsansvarlige bedst prioriterer sin tid.

Der er naturligvis stadig basale krav om, at enheder og klienter er sikre. Særligt, hvor medarbejderne har mulighed for at medbringe og bruge deres egne enheder bør det have skærpet fokus.

Derfor foreslår DK-Cert:

1 -Implementer procedurer til at sikre, at der benyttes automatisk opdatering på alle enheder samt at brugerne benytter centralt styret firewall og opdateret antivirusprogram med mere.

2 - Hold organisationens ansatte opdateret med informationssikkerhedsproblematikker, der er relevante for netop dem.

En anden væsentlig del af sikkerheden består i at holde sig opdateret om de aktuelle trusler, som er de to følgende råd:

3 - Sørg for at aktuelle trusler inkluderes i organisationens informationssikkerhedspolitik. Sørg også for, at brugerne kender indholdet i politikken.

4 - Udarbejd regler og procedurer for brug af egne computere med videre og gør det klart, hvordan et stigende krav om brug af og tilgængelighed fra multiple platforme skal håndteres. Er det for eksempel muligt at anskaffe samme krypterings-software og antivirus til alle platforme?

Forretningssystemerne skal med

Organisationens forretningssystemer kan være sårbare og bør holdes opdaterede for at sikre mod angreb:

5- Benyt automatisk softwareinspektion, scanninger og penetrationstest og abonner eksempelvis på varsling af sårbarheder. Services, der ikke bruges, kan også være sårbare og misbruges. Luk derfor for services, som ikke benyttes og minimer adgangen fra segmenter og brugerkonti, der ikke skal benytte den pågældende service.

6 - Giv kun mulighed for brug af stærke passwords.

7 - Sørg for, at alle data, der sendes til serveren, valideres inden eksekvering og lagring på organisationens webapplikationer.

Fejl 40

Det er stadig ofte menneskelige fejl, som er årsag til tab af fortrolige forretningsdata, og derfor skal man have klare retningslinjer på området, hvilket bringer os til:

8 - Begræns adgangen til det nødvendige og brug eventuelt systemer til Data Leak Prevention for at
sikre, at organisationens informationssikkerhedspolitik overholdes.

9- Krypter forretningskritiske data. Det gælder både i skyen, på serveren, i transaktionen og ved anden transport på eksempelvis bærbare computere, smartphones og andre mobile enheder.

Dine leverandører og kunder udgør også en potentiel risiko, derfor skal der være fokus på hvilke data, de har adgang til, og hvordan de behandler dem:

10 - Benyt aktivt organisationens risikovurderinger ved udfærdigelse af kravspecifikationer og kontrakter. Tænk herefter internetudbydere, hosting-selskaber, outsourcing-leverandører og kunder som samarbejdspartnere.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S