Administration af domænenavne volder kvaler hos de store danske og svenske virksomheder. Det viser en analyse, som Awapatent har foretaget i 64 af de største danske og svenske virksomheder.
I samtlige virksomheder fandt Awapatent fejl og mangler i administrationen af domænenavne.
- Ingen af de 64 virksomheder, vi undersøgte, havde et totalt og centralt overblik over samtlige registrerede domænenavne, siger Morten Hertz fra Awapatent.
Problemerne for de store virksomheder opstår, fordi de ofte har flere datterselskaber eller afdelinger i forskellige lande.
- Det er snarere reglen end undtagelsen, at ejerskabet til flere af en stor virksomheds ofte 3-400 registrerede domæner ligger spredt hos forskellige datterselskaber, afdelinger og enkeltpersoner. Som en konsekvens er også administrationen omkring fornyelse og betaling af navnene decentral. Så der er adskillige eksempler på, at navnene ikke betales og fornyes, når en medarbejder flytter til en ny afdeling, forlader virksomheden eller bare er syg i længere tid, siger Morten Hertz.
Bliver et domænenavn ikke fornyet, ryger det tilbage på det frie marked og kan erhverves af andre.
Gode kår for navnepirater
Morten Hertz peger på, at domænenavne får større og større betydning for virksomhederne, men denne betydning afspejler sig ikke altid i den måde, domænenavnene administreres på.
Morten Hertz opfordrer virksomheder til at tage domænenavnsadministrationen mere alvorligt.
- Det er ærgerligt at miste et livsvigtigt navn til en konkurrent eller blotte sig for navnepiraterne, siger han.
Ud over et samlet overblik over registrerede domænenavne, var der heller ingen virksomheder, der havde centraliseret betalingen af domænenavne. Fire ud af fem virksomheder mente, at de var udsat for potentielt navnepirateri.
Problemer bliver heller ikke løst af, at virksomhederne outsorcer vedligeholdelsen af domænenavne, for så mangler virksomhederne i stedet overblik over, hvem de har outsourcet domænenavnsadministrationen til.