Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen.

Sådan har Skat.dk ryddet op på 42.000 undersider

Skat har med en simpel oprydning moderniseret sin hjemmeside ganske betragteligt.

Med inspiration fra Googles evne at fokusere på kerneydelsen i form af den simple, hvide søgeside, har Skat med en modernisering af myndighedens hjemmeside forsimplet designet af internetsiden markant og serverer nu 42.000 undersider på en mere spiselig måde.

Det fortæller Bo Steinicke, som er webredaktør af Skat.dk.

"Vi skal skære ind til benet og give folk det, de efterspørger mest", siger han.

Samlede webfolk

Webredaktøren fortæller, at det nye design er resultatet af fire en halv måneds arbejde hos den nyetablerede web-redaktion, der består af 12 medarbejdere, heriblandt to usability-eksperter.

Han fortæller, at Skat.dk med det nye design forsøger at flytte så mange borgere og virksomheder som muligt fra telefonsupporten til hjemmesiden.

Midlet er let tilgængelig information om de mest efterspurgte emner. 

Ideen er at servere det allermest efterspurgte fra den største gruppe af borgere og virksomheder på forsiden. Alt andet skal gemmes et klik længere væk. Det kan være jura og problemstillinger, som vedrører de få.
 
Dermed vil Skat frigøre ressourcerne på telefon-hotlinen til særlige spørgsmål og borgere, der ikke kan nås digitalt.  

Koster timer

Designet udspringer af et mantra om, at Skat aldrig kommer til at interesse folk ret meget, fortæller web-redaktøren.

"Folk vil gerne ind på siden, få det nødvendige gjort og komme videre med de sjove ting i livet. Derfor behøver vi ikke at fortælle, hvor bredt vi favner og sætte flotte billeder på," siger Bo Steinicke.

Han fortæller, at Skat ikke har brugt andet end mandetimer på at udvikle den nye internetside. Der er ikke købt nye servere eller nyt CMS.

I stedet bruger Skat fortsat myndighedens egetudviklede system, Database Publicering, som blev bygget på .Net i 2000 og som kører på servere placeret hos leverandøren CSC.   

Her er de vigtigste ting for Skat

Årsopgørelse, moms og fradrag øverst

"Fokus har været få det vigtigste frem. Det er så en naturlig bieffet, at siden er blevet hurtigere, og at vi har fjernet noget af det, der blinker," siger han.

Arbejdet med designet har været drevet af at lave en motorvej fra forsiden hen til de vigtigste informationer for den største gruppe af borgere og virksomheder gennem de 42.000 aktive undersider på Skat.dk.

Det er især oplysninger om moms, kørselsfradrag og årsopgørelser, som er de mest efterspurgte emner hos Skat. Og ved at gøre de mest efterspurgte informationer mest tilgængelige, kan Skat spare statskassen for mange penge, fortæller Bo Steinicke.

Simpelthen, fordi let tilgængelig information om eksempelvis kørselsfradrag på hjemmesiden nedbringer antallet af opkald til myndighedens hotline betragteligt.

10-dobling af moms-besøg

Og det simple design virker. Med 35 millioner sidevisninger på forsiden om året, skal der ikke justeres ret meget, før en ændring får effekt. Det gælder eksempelvis informationssiden om indberetning af moms.

"Bare ved at lave en hurtig adgang fra segmentforsiden til momssiden, har vi fået tidoblet trafikken på siden," siger han.

Et nemt greb, men det hjælper ifølge web-redaktøren borgere og virksomheder til at få informationen meget hurtigere og samtidig slippe for at ringe, slutter han. 

En tidligere undersøgelse af Skats omkostninger viste, at det koster 33 øre hver gang kunderne betjener sig selv på Skat.dk, mens det koster 77 kroner, hver gang de ringer til hotlinen for at få svar på et spørgsmål.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere