Artikel top billede

Foto: Griszka Niewiadomski

Sådan skal uddannelses-system håndtere stort pres

Det skal være slut med nedbrud på optagelse.dk, hvor man tilmelder sig ungdomsuddannelser. Leverandøren forklarer, hvordan det skal ske.

Læs også:

It-bøvl lammer ungdomsuddannelserne

Digitale ansøgninger til uddannelser sætter rekord

Derfor skal Folkeskolen have egen app store

1. marts var oprindeligt deadline for tilmelding til en ungdomsuddannelse.

På grund af problemer med lange svartider på optagelse.dk, hvor tilmeldingen foregår, er deadline nu udskudt til den 9. marts.

Det er Uni-C, der står for driften af optagelse.dk.

Og her melder man nu ud, at man regner med, at alle ansøgninger når igennem til den nye deadline om to dage.

"Mit bedste estimat er, at alle ansøgninger er kommet igennem inden den nye deadline. Systemet kan håndtere det nu. Det vil jeg godt love," siger Per Thorbøll, der er underdirektør i Uni-C.

Lange svartider

Det er ifølge Per Thorbøll lange svartider, som har givet problemer med systemet i spidsbelastningsperioder.

Det har især ramt vejledere landet over. De har ifølge brugt systemet inden for samme korte tidsrum med lange svartider til følge.
 
"Det har især haft betydning for vejlederne, der har skullet håndtere mange ansøgere, og der har de haft nogle arbejdsvaner, der gør, at de typisk arbejder på systemet mellem 10 og 13," siger han.

Det problem skulle gerne være løst nu, fastslår Per Thorbøll, der godt forstår kritikken af systemet og de lange svartider.

"Vi har gjort alt, hvad vi kan for at forbedre dem, og det er jo så heldigvis også lykkedes. Men det er ærgerligt, at det har ramt folk især i vejledningssystemet med lange svartider," siger han.

Han mener ikke, at man hos Uni-C har kunnet forudsige, at vejledernes nye opgaver ville give systemet problemer med lange svartider:

"Vi har udført nogle load-test og nogle performance-test, som tidligere har vist sig at kunne forudsige ting. Det har de så ikke kunnet i år, og vi derfor kommunikeret med leverandøren om få forbedret disse tests."

Lammer hele systemet

Per Thorbøll mener, at problemerne med de lange svartider kan bunde i, at vejlederne har fået flere opgaver, de skal løse.

"Der er kommet nogle nye ting, som vejlederne skal kunne, og den nye brugeradfærd har vi så ikke kunnet fange i vores test," siger han.

Det har ifølge Per Thorbøll vist sig, at det giver lange svartider i hele systemet, når der kommer tilstrækkelig meget belastning på bestemte funktioner.

"Det raffinerer vi nu, så vi i fuldt omfang fanger dén brugeradfærd, når vi tester en ny version af programmet," forklarer han. 

Han mener samtidig ikke, at svartiderne har været et lige så slemt problem for ansøgerne som for vejlederne.

"For de almindelige brugere har det ikke været så slemt, fodi de typisk bruger systemet uden for spidsbelastningsperioderne mellem 10 og 13," siger han.

Omkring 85 procent af ansøgningerne allerede er gået igennem til uddannelsesinstitutionerne, oplyser Per Thorbøll.

Han forventer, at de resterende ansøgninger er behandlet, inden tidsfristen.

Læs også:

It-bøvl lammer ungdomsuddannelserne

Digitale ansøgninger til uddannelser sætter rekord

Derfor skal Folkeskolen have egen app store




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere