Tablet-brugere viser ingen nåde ved dårlige websider

Hvis et e-handelssite ikke vises ordentligt på en tablet, dropper kunderne deres køb.

Artikel top billede

Læs også:

Tablet på syv eller 10 tommer - hvad er bedst?

Computerworld News Service: Verdens tablet-brugere har høje forventninger til weboplevelsen og er mindre tilbøjelige til at gennemføre online-køb fra virksomheder, der ikke lever op til disse forventninger.

Det viser en spørgeundersøgelse fortaget af Compuware.

Rapporten "Engaging the tablet user: What they expect from websites" er baseret på svar fra 2033 respondenter. En tredjedel afslører, at de fravælger at gennemføre køb over nettet fra virksomheder, der ikke imødekommer deres forventninger til weboplevelsen.

40 procent af respondenterne svarer, at de har oplevet problemer med websites. Herudaf henviser to tredjedele til langsom indlæsning, mens mere end 40 procent fortæller, at websites er crashet, eller at visse funktioner ikke har virket.

Compuware regner med, at brugerne forventer fejlfri websites og e-handelsoplevelser på tablets på grund af årevis af erfaring fra anvendelsen af almindelige computere til at forbinde til hurtige websites fra markedsførende virksomheder.

Spørgeundersøgelsen viser, at brugerne forventer, at tablets viser websites lige så hurtigt eller hurtigere end almindelige stationære og bærbare computere.

"Baseret på spørgeundersøgelsens resultater kan vi se, at virksomhederne ikke imødekommer tablet-brugernes forventninger til weboplevelsen."

"Tablet-brugerne udgør en eftertragtet kundegruppe, der generelt er tilbøjelige til at bruge flere penge per ordre, så det er en dårlig idé at ignorere dem," siger Compuwares teknologidirektør, Steve Tack.

Vælger konkurrenterne i stedet

Herudover er følgende resultater fra spørgeundersøgelsen værd at fremhæve:

- 46 procent af tablet-brugerne går direkte til konkurrenters websites, når de har en dårlig weboplevelse. 35 procent er mindre tilbøjelige til at besøge det problematiske website på nogen anden platform, mens 33 procent er mindre tilbøjelige til at gennemføre et køb fra den pågældende virksomhed.

- Hvis første besøg på et website fejler, vil næsten halvdelen af tablet-brugerne kun forsøge en eller to gange til.

- Næsten 70 procent af tablet-brugerne forventer, at websites er indlæst på to sekunder eller derunder.

- Problemerne, som fremhæves af flest tablet-brugere, er langsom indlæsning af sider (66 procent), nedbrud af websites (44 procent), problemer med funktionalitet (42 procent) og problemer med formateringen af sider (40 procent).

Oversat af Thomas Bøndergaard.

Læs også:

Tablet på syv eller 10 tommer - hvad er bedst?

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse