Tablet-brugere viser ingen nåde ved dårlige websider

Hvis et e-handelssite ikke vises ordentligt på en tablet, dropper kunderne deres køb.

Artikel top billede

Læs også:

Tablet på syv eller 10 tommer - hvad er bedst?

Computerworld News Service: Verdens tablet-brugere har høje forventninger til weboplevelsen og er mindre tilbøjelige til at gennemføre online-køb fra virksomheder, der ikke lever op til disse forventninger.

Det viser en spørgeundersøgelse fortaget af Compuware.

Rapporten "Engaging the tablet user: What they expect from websites" er baseret på svar fra 2033 respondenter. En tredjedel afslører, at de fravælger at gennemføre køb over nettet fra virksomheder, der ikke imødekommer deres forventninger til weboplevelsen.

40 procent af respondenterne svarer, at de har oplevet problemer med websites. Herudaf henviser to tredjedele til langsom indlæsning, mens mere end 40 procent fortæller, at websites er crashet, eller at visse funktioner ikke har virket.

Compuware regner med, at brugerne forventer fejlfri websites og e-handelsoplevelser på tablets på grund af årevis af erfaring fra anvendelsen af almindelige computere til at forbinde til hurtige websites fra markedsførende virksomheder.

Spørgeundersøgelsen viser, at brugerne forventer, at tablets viser websites lige så hurtigt eller hurtigere end almindelige stationære og bærbare computere.

"Baseret på spørgeundersøgelsens resultater kan vi se, at virksomhederne ikke imødekommer tablet-brugernes forventninger til weboplevelsen."

"Tablet-brugerne udgør en eftertragtet kundegruppe, der generelt er tilbøjelige til at bruge flere penge per ordre, så det er en dårlig idé at ignorere dem," siger Compuwares teknologidirektør, Steve Tack.

Vælger konkurrenterne i stedet

Herudover er følgende resultater fra spørgeundersøgelsen værd at fremhæve:

- 46 procent af tablet-brugerne går direkte til konkurrenters websites, når de har en dårlig weboplevelse. 35 procent er mindre tilbøjelige til at besøge det problematiske website på nogen anden platform, mens 33 procent er mindre tilbøjelige til at gennemføre et køb fra den pågældende virksomhed.

- Hvis første besøg på et website fejler, vil næsten halvdelen af tablet-brugerne kun forsøge en eller to gange til.

- Næsten 70 procent af tablet-brugerne forventer, at websites er indlæst på to sekunder eller derunder.

- Problemerne, som fremhæves af flest tablet-brugere, er langsom indlæsning af sider (66 procent), nedbrud af websites (44 procent), problemer med funktionalitet (42 procent) og problemer med formateringen af sider (40 procent).

Oversat af Thomas Bøndergaard.

Læs også:

Tablet på syv eller 10 tommer - hvad er bedst?

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Jannie Rossell Holst som medarbejder i Product Sales ved afd. Aarhus. Hun kommer fra en stilling som medarbejder i Licensteamet hos Atea. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S