Artikel top billede

Sådan skærer TDC's CIO it-fedtet helt væk

Årets CIO 2012: TDC's it-direktør har skåret markant i it-driftsudgifterne ved at følge en bestemt strategi.

Læs også:

Sådan sparker du gang i 23 år gammelt it-system

CIO i Novo Nordisk: Ansvarlig for it for milliarder

CIO i FLSmidth: Sådan måler vi vores performance

Da telefonen ringer hos Morten Bangsgaard i Århus i slutningen af 2008, er det TDC's Carsten Dilling, der har et super tilbud.

Vil Morten Bangsgaard være CIO i TDC?

Morten Bangsgaard, der på det tidspunkt har været i TDC-koncernen i cirka fire år, tager til København og taler med selskabets daværende administrerende direktør, Jens Alder.

Han får jobbet.

Sådan begynder Morten Bangsgaards karriere som CIO hos en af landets absolut største virksomheder.

Faktisk sker det på et tidspunkt, hvor der sker store omvæltninger i selskabet.

Jens Alder smides nemlig på porten i 2008 af bestyrelsen.

Afgangen af både den administrerende direktør og den tidligere it-direktør, Jørgen Jakobsen, der har været 14 år i koncernen, får en del opmærksomhed i medierne.

Det er da heller ikke kun person-rokader, der finder sted hos telegiganten med en årlig omsætning på små 20 miliarder kroner og i omegnen af 7.000 ansatte.

Nyt projekt

Blot to måneder efter sin tiltrædelse skal Morten Bangsgaard lave en kort præsentation af en ny it-strategi for direktionen, der nu har Henrik Poulsen i spidsen.

En storstilet satsning og investering i nye it-systemer til milliarder af kroner er blevet droppet.

I stedet fokuserer den 41-årig Morten Bangsgaard i en tre sider lang præsentation i 2008 på helt andre ting - og har et meget lavere investering-niveau.

Det har han lavet om

Læs også:

Sådan sparker du gang i 23 år gammelt it-system

CIO i Novo Nordisk: Ansvarlig for it for milliarder

CIO i FLSmidth: Sådan måler vi vores performance

Ifølge Morten Bangsgaard blev den gamle plan droppet dels på grund af for høj risiko ved gennemførslen af så stort et it-projekt, og dels fordi man frygtede, at forretningen ville blive glemt undervejs.

I stedet sætter Morten Bangsgaards præsentation fokus på langt færre, men konkrete projekter, som alle peger direkte på forretningsforbedringer eller bedre kundeoplevelser.

"Vi vendte det hele 180 grader," fortæller Morten Bangsgaard om den nye strategi.

Konkret hev man eksempler ind på dårlige kundeoplevelser, som skulle håndteres.

Eksempelvis en kunde, der brokkede sig over igen og igen at skulle præsentere sit problem, hver gang vedkommende blev omstillet i telefonen hos TDC's supportere.

"Så måtte vi jo lave et it-system, hvor der blev opsamlet noget historik," siger it-direktøren.

I det hele taget skulle it-afdelingen meget tættere på forretningen.

For hovedprincipperne i præsentationen dengang holder sådan set stadigvæk, forklarer Morten Bangsgaard. 

Især tre ting har virket rigtigt godt igennem Morten Bangsgaard nu over tre år på posten.

For det første er it-afdelingen blevet organiseret efter forretningen. Helt konkret har enhederne i it-afdelingen nu navne, der matcher enhederne i forretningen.

"Forretningen ved, hvor de skal henvende sig, og det skaber en meget konkret ansvarsfølelse hos de pågældende it-enheder i forhold til deres tilsvarende enheder i forretningen.

Der skal tales forretningssprog

For det andet skal der tales forretningssprog. Igen er målet at få it til at yde bedst muligt.

"Vi skal ikke tale om, at en server er nede, hvor forretingen taler om, at 20 personer ikke kan arbejde på grund af servernedbrud," forklarer Morten Bangsgaard.

Ergo får it-folkene en bedre "sense of urgency," når der tales sammen sprog.

For det tredje skal alle it-projekter meget konkret kunne fremvise, hvordan det vil forbedre forretningen eller kundeoplevelsen.

"Ellers skal man overveje, om det overhovedet er nødvendigt," fortæller Morten Bangsgaard, der er uddannet inden for økonomi på Aarhus Universitet.

Faktisk har alle it-projekter hos TDC en person fra forretningen med.

"Han skal helst sidde og glæde sig til den gavn, projektet vil give forretningen på en eller anden måde," forklarer Morten Bangsgaard.
 
It-ledelse behøver ikke været meget indviklet. Det er ofte basale ting, der kan føre it-afdelingen i mål.

Det gælder også it-direktørens tilgang til omkostninger. Siden 2007 har TDC faktisk kappet halvdelen af sine it-driftsudgifter.

Vil vide alt om omkostningerne

Læs også:

Sådan sparker du gang i 23 år gammelt it-system

CIO i Novo Nordisk: Ansvarlig for it for milliarder

CIO i FLSmidth: Sådan måler vi vores performance

Ifølge Morten Bangsgaard har vejen mod de store besparelser på driften primært været udtryk for selskabets outsourcing-strategi.

Det begyndte i 2003, men tog fart for alvor i 2007, med kontrakter med CSC.

De store kontrakter, der netop fra 1. april 2012 er overgået til Tata.

Men også en helt anden, og også meget basal tilgang, har været medvirkende til besparelserne, påpeger Morten Bangsgaard.

"Vi skal simpelthen være tæt på, hvad der driver omkostningerne," siger it-direktøren.

Og her stiller Morten Bangsgaard også store krav til sine ledere, for de skal kende afregningsmodellerne helt ned i detaljerne.

Store krav til ledere

"Det er meget basalt, men meget vigtigt at vide, hvornår vi betaler for hvad, og om vi kan gøre noget på et andet tidspunkt og dermed gøre det billigere," nævner Morten Bangsgaard.

Tilgangen bakkes op i organisationen med et program, der i endnu højere grad skal sætte løbende fokus på, hvordan hver enkelt medarbejder kan bidrage til forretningen. Og hvordan det kan måles.

"Derfor har jeg også meget hands on ledelse. Og rigtigt mange opfølgningsmøder," fortæller Morten Bangsgaard.

I fremtiden vil blandt andet CSC-afløseren Tata fylde en del i Morten Bangsgaards job-opgaver.

Skal ske færre fejl

De sidste seks uger har der været fuld drøn på i forhold til at køre Tata ind som afløser for CSC, forklarer Morten Bangsgaard.

Han forventer, at der også vil gå en del tid med det i fremtiden.

Desuden står it-direktøren, der i sin fritid dyrker en passion for god mad og familiehygge, over for en udformning af en ny it-strategi.

Blandt de ting, der skal gøres endnu bedre er en reduktion af fejl, der ellers er blevet halveret de seneste år.

Navnebror og fuldtidsstillinger

Siden sin tiltrædelse er Morten Bangsgaard i øvrigt kommet i en netværksgruppe med sin navnebror i branchen, direktøren for IT-Brancheforeningen.

TDC-direktøren har da også fået flere sjove henvendelser, blandt andet fra Carsten Dilling, der jokede med, hvorvidt begge job var fuldtidsstillinger.

"Men jeg har talt med Morten Bangsgaard, og han fortæller, at også hans job er en fuldtidsstilling," fortæller Morten Bangsgaard med et grin.

Ny it-strategi 
Angående den nye it-strategi, der netop er godkendt af TDC-direktionen, kommer den langt hen ad vejen til fortsat at følge principperne i den tre siders præsentation, han fremlagde kort efter sin tiltrædelse.

"Det er egentlig lidt utroligt, her tre år efter at kunne pege tilbage på den præsentation og sige, at det følger vi," siger Morten Bangsgaard.

Læs også:

Sådan sparker du gang i 23 år gammelt it-system

CIO i Novo Nordisk: Ansvarlig for it for milliarder

CIO i FLSmidth: Sådan måler vi vores performance




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere