Foto: Mikael Rieck

Han er fremtidens CIO: Mikael Muncks mange evner

Portræt: Danmarks bedste CIO, Mikael Munck fra Saxo Bank, repræsenterer den retning, som mange andre it-direktører med tiden vil blive tvunget til at bevæge sig i.

Læs også:

Saxo Bank: Når lysets hastighed er begrænsningen.

Kåring: Her er Danmarks bedste it-chef.

Her er Danmarks fem dygtigste it-chefer.


Der findes ikke it-projekter i Mikael Muncks verden. Der findes kun forretningsprojekter.

Han er en del - og meget vigtig del - af topledelsen i Saxo Bank, hvor han med lige dele it-forståelse og forretningsindsigt er drivkraft for den helt afgørende del af Saxo Bank-forretningen, der ikke kunne eksistere uden it.

Der er simpelthen en grund til, at halvdelen af alle Saxo Banks cirka 1.200 ansatte arbejder i it-afdelingen og under Mikael Munck.

Hans afdeling står for meget af den innovation, der foregår i virksomheden, men der kører ikke et eneste projekt, som en af forretningsenhederne ikke er dybt involveret i.

Saxo Bank er halvt bank, halvt it-selskab.

Som højteknologisk investeringsbank med fokus på online-investeringer på de internationale kapitalmarkeder er virksomheden især bygget op omkring handelssystemet Saxo Trader.

Enorme hastigheder
Det er en verden, der er præget af enorme hastigheder, hvor enhver forsinkelse eller latency har indflydelse. Her kan mikrosekunder udgøre den store forskel i forhold til konkurrenterne.

Det skal tænkes ind, både når det gælder udvikling, opgraderinger, forretningsinnovation og afvikling af dagligdagens transaktioner.

"Det er virkeligt vigtigt for os, at vi er blandt de hurtigste dyr i junglen. For ellers kommer der nogen og spiser os. Der er afsindig høj konkurrence på det marked, som vi er i, og vi skal forædle vores produkt hele tiden. Internationale investorer er meget krævende. Der er slet ikke denne her loyalitet over for bankerne, som man finder i Danmark. Derfor skal vores produkt være blandt de allerbedste internationalt, for ellers finder kunderne en anden udbyder," siger Mikael Munck.

Vokset med 400 procent
Mikael Munck kom til Saxo Bank for to et halvt år siden, og dengang så it-afdelingen unægtelig ikke ud, som den gør i dag.

Siden hans tiltræden som CIO er alene antallet af it-medarbejdere vokset med 400 procent, og projektprocesserne er radikalt anderledes. Men det har været svært at skabe den nye model i organisationen, fortæller han.

"De fleste it-projekter i Saxo Bank er næsten altid rendyrkede forretningsprojekter, som kommer fra vores forskellige forretningsenheder. Vores nye datacenter ligner et traditionelt it-projekt, men datacenter-projektet sikrer os bedre mod cyber-angreb, og kapacitetsmæssigt giver det mulighed for øget vækst, så i dag er det et projekt, der servicerer meget veldefinerede behov i forretningen, og derfor er forretningen en direkte del af det."

Samarbejdet med forretningsledelse er afgørende vigtigt for Mikael Muncks arbejde.

"Jeg kender vores forretning så godt, at vi ikke taler forbi hinanden. Men det kan være en udfordring at få gjort klart, hvorfor vi investerer i bestemte ting. Vores diskussioner bliver altså ulige meget lettere, når vi er enige om, at vi som udgangspunkt ikke har it-projekter, men kun forretningsprojekter. Hvis vi skulle diskutere, at it bruger for mange penge, så var selve karakteren af diskussionen en anden. Men vi har "business owners" fra forretningen på alle vores projekter, så vi står virkelig sammen i alle projekter," siger Mikael Munck.

Nøglen er kommunikation
En overvejende positiv udfordring i ledelsessamarbejdet er, at både ledelse og organisation kommer med masser af nye ideer hele tiden.

Så det kan ind imellem være svært at forklare, at det kan tage noget tid at gennemføre projekterne, fortæller han.

"Men det tror jeg, at alle it-chefer kæmper med. En ting, der ser relativt simpel ud, kan løsningsmæssigt være kompleks. Det kan være udfordrende at få folk til at forstå, at sådan noget kan tage tre eller seks måneder at udføre," siger Mikael Munck.

Derfor er grundstenen i samarbejdet kommunikation.

"Jeg skal kommunikere så tydeligt som overhovedet mulig. Min og it's opgave er at løfte hele frameworket omkring business-cases. Vi skal ensrettet det mere og mere, så vi bedre er i stand til at prioritere mellem de forskellige projekter. Vi har bygget en projektorganisation, som nu stråler ud i resten af virksomheden og viser vejen for, hvordan vi definerer og prioriterer opgaverne."

Læs også:

Saxo Bank: Når lysets hastighed er begrænsningen.

Kåring: Her er Danmarks bedste it-chef.

Her er Danmarks fem dygtigste it-chefer.


Artiklen fortsætter på næste side...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategiske it-sikkerhedsdage 2021

God it-sikkerhed er blevet en strategisk disciplin der kombinerer ledelse, adfærd, processer og teknologi. Men hvor lægger du niveauet? Hvad er vigtigt for forretningen og den drift? Hvad er knapt så vigtigt? Hvordan indtænker du it-sikkerheds-indsatsen strategisk? Hvad gør du, når skaden er sket? Bliv klogere på ”Strategiske it-sikkerhedsdage 2021: Trusler, tendenser og værktøjer”.

26. januar 2021 | Læs mere


Fuel your IT with the best-kept secret in IBM

It takes massive computing power to accurately calculate weather forecasts – and to secure that people and businesses are able to access detailed information about whether it is going to rain, shine, storm, or snow. In this seminar, you will have the chance to hear the British Met Office describe how they do exactly that.

28. januar 2021 | Læs mere


Sandheden om Schrems II – erhvervslivets nye Cuba-krise

Konsekvenserne af Schrems II kan meget vel gå hen og blive en af de største udfordringer for danske virksomheder i 2021. Så tjek ind på denne onlinebriefing, hvor den hemmelige Schrems II gæst, ComplyCloud og Datatilsynet giver dig indsigt i, hvad dommen i virkeligheden handler om, og hvilke menneskelige hensyn der ligger bag.

29. januar 2021 | Læs mere






Premium
Test: Kæmpestort gaming-headset er perfekt til dine lange Teams-møder - men har også nogle besværligheder
Længe før vi andre blev slået hjem til hjemmekontorets endeløse webmøder har gamerne gennemskuet behovet for komfortabelt grej. Så vi tog danske EPOS top gamingheadset med på arbejde. Læs testen her.
Computerworld
Biden sender skjult besked til kode-folket: "Hvis du læser dette, har vi brug for din hjælp”
En stående invitation er blevet opdaget i kildekoden på Det Hvide Hus' hjemmeside. Men den er kun til de eksperter, der selv kan finde den.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.