Saxo Bank: Når lysets hastighed er begrænsningen.
Kåring: Her er Danmarks bedste it-chef.
Her er Danmarks fem dygtigste it-chefer.
Der findes ikke it-projekter i Mikael Muncks verden. Der findes kun forretningsprojekter.
Han er en del - og meget vigtig del - af topledelsen i Saxo Bank, hvor han med lige dele it-forståelse og forretningsindsigt er drivkraft for den helt afgørende del af Saxo Bank-forretningen, der ikke kunne eksistere uden it.
Der er simpelthen en grund til, at halvdelen af alle Saxo Banks cirka 1.200 ansatte arbejder i it-afdelingen og under Mikael Munck.
Hans afdeling står for meget af den innovation, der foregår i virksomheden, men der kører ikke et eneste projekt, som en af forretningsenhederne ikke er dybt involveret i.
Saxo Bank er halvt bank, halvt it-selskab.
Som højteknologisk investeringsbank med fokus på online-investeringer på de internationale kapitalmarkeder er virksomheden især bygget op omkring handelssystemet Saxo Trader.
Enorme hastigheder
Det er en verden, der er præget af enorme hastigheder, hvor enhver forsinkelse eller latency har indflydelse. Her kan mikrosekunder udgøre den store forskel i forhold til konkurrenterne.
Det skal tænkes ind, både når det gælder udvikling, opgraderinger, forretningsinnovation og afvikling af dagligdagens transaktioner.
"Det er virkeligt vigtigt for os, at vi er blandt de hurtigste dyr i junglen. For ellers kommer der nogen og spiser os. Der er afsindig høj konkurrence på det marked, som vi er i, og vi skal forædle vores produkt hele tiden. Internationale investorer er meget krævende. Der er slet ikke denne her loyalitet over for bankerne, som man finder i Danmark. Derfor skal vores produkt være blandt de allerbedste internationalt, for ellers finder kunderne en anden udbyder," siger Mikael Munck.
Vokset med 400 procent
Mikael Munck kom til Saxo Bank for to et halvt år siden, og dengang så it-afdelingen unægtelig ikke ud, som den gør i dag.
Siden hans tiltræden som CIO er alene antallet af it-medarbejdere vokset med 400 procent, og projektprocesserne er radikalt anderledes. Men det har været svært at skabe den nye model i organisationen, fortæller han.
"De fleste it-projekter i Saxo Bank er næsten altid rendyrkede forretningsprojekter, som kommer fra vores forskellige forretningsenheder. Vores nye datacenter ligner et traditionelt it-projekt, men datacenter-projektet sikrer os bedre mod cyber-angreb, og kapacitetsmæssigt giver det mulighed for øget vækst, så i dag er det et projekt, der servicerer meget veldefinerede behov i forretningen, og derfor er forretningen en direkte del af det."
Samarbejdet med forretningsledelse er afgørende vigtigt for Mikael Muncks arbejde.
"Jeg kender vores forretning så godt, at vi ikke taler forbi hinanden. Men det kan være en udfordring at få gjort klart, hvorfor vi investerer i bestemte ting. Vores diskussioner bliver altså ulige meget lettere, når vi er enige om, at vi som udgangspunkt ikke har it-projekter, men kun forretningsprojekter. Hvis vi skulle diskutere, at it bruger for mange penge, så var selve karakteren af diskussionen en anden. Men vi har "business owners" fra forretningen på alle vores projekter, så vi står virkelig sammen i alle projekter," siger Mikael Munck.
Nøglen er kommunikation
En overvejende positiv udfordring i ledelsessamarbejdet er, at både ledelse og organisation kommer med masser af nye ideer hele tiden.
Så det kan ind imellem være svært at forklare, at det kan tage noget tid at gennemføre projekterne, fortæller han.
"Men det tror jeg, at alle it-chefer kæmper med. En ting, der ser relativt simpel ud, kan løsningsmæssigt være kompleks. Det kan være udfordrende at få folk til at forstå, at sådan noget kan tage tre eller seks måneder at udføre," siger Mikael Munck.
Derfor er grundstenen i samarbejdet kommunikation.
"Jeg skal kommunikere så tydeligt som overhovedet mulig. Min og it's opgave er at løfte hele frameworket omkring business-cases. Vi skal ensrettet det mere og mere, så vi bedre er i stand til at prioritere mellem de forskellige projekter. Vi har bygget en projektorganisation, som nu stråler ud i resten af virksomheden og viser vejen for, hvordan vi definerer og prioriterer opgaverne."
Læs også:
Saxo Bank: Når lysets hastighed er begrænsningen.
Kåring: Her er Danmarks bedste it-chef.
Her er Danmarks fem dygtigste it-chefer.
Artiklen fortsætter på næste side...