Sådan sparker du gang i 23 år gammelt it-system

Årets CIO 2012 Transport-giganten DSV's it-direktør, Jesper Erichsen, har fokus stift rettet mod governance og ledelse for at holde et over 20 år gammelt it-system i luften.

Artikel top billede

Læs også:
CIO i Novo Nordisk: Ansvarlig for it for milliarder

Årets CIO: Sådan træffer man beslutninger

Tid er den afgørende faktor, når den danske transport-gigant DSV skal levere paller og pakker til kunderne.

Med over 65 millioner årlige forsendelser til lands, til vands og i luften er det derfor alfa omega, at den bagvedliggende planlægning spiller optimalt for de godt 21.500 medarbejdere, hvoraf omkring 2.000 befinder sig i Danmark.

Og her kommer DSV's centrale it-system, Cargolink fra 1989, ind i billedet.

Det skyldes, at systemet med sine 10 millioner linjer kode, 2.000 forskellige programmer og 1.000 skærmbilleder er hjerne og hjerte på samme tid i transportselskabets Road-division indeholdende alt fra trafikplanlægning til fakturering og rapportering.

Det har dog været sin sag for DSV's it-direktør Jesper Erichsen at få enderne til at mødes i det bedagede it-system med 7.000 samtidige brugere.

"På grund af sin alder er Cargolink vokset frem som et blomkålshoved med forskellige knopskud, og det har derfor været min opgave at få styr på processerne, efter en tid med store driftsproblemer og nedbrud," siger Jesper Erichsen, der tiltrådte som it-direktør i DSV i august 2010, og som nu er nomineret til årets CIO sammen med fire andre CIO's.

Først ud - og så hjem igen

Jesper Erichsen forklarer, at et af grundproblemerne med Cargolink er, at det oprindeligt er bygget til en mindre virksomhed, der i slutningen af 1980'erne havde en omsætning på omkring en halv milliard kroner.

I dag er DSV's omsætningstal oppe og ringe på 43,7 milliarder kroner.

Jesper Erichsens arbejde med at modernisere og strømline systemet har ikke været gjort nemmere af, at Cargolink har været outsourcet i 2004 og siden insourcet igen i 2008.

Outsourcingen var ikke den helt store succes, da systemet med sit gamle og usupporterede IBM-programmeringssprog VAG (VisualAgeGenerator) er noget af en håndfuld at jonglere med for en ekstern driftsleverandør.

Udover driftsproblemer i forbindelse med insourcingen, der stort set var plads ved udgangen af 2010, løb systemet ind i en skaleringsbarriere, som gjorde, at Cargolink ikke kunne udvides mere, hvis man ellers gerne ville have acceptable svartider.

Smøger ærmerne op til besparelse

Derfor var det en af Jesper Erichsens første opgaver at sikre skalerbarhed og stabil drift, hvilket er sket ved henholdsvis at skille applikationer og databaser fra hinanden og opdatere systemet, da de fleste softwarekomponenter var usupporterede og ikke opdaterede siden 2005.

Sideløbende mødte it-direktøren konstante krav fra de mange medarbejdere, der ønskede flere funktioner, hvilket af og til fik systemet til at bryde helt sammen.

"I starten patchede vi så dagligt i arbejdstiden, hvilket selvfølgelig ikke var hensigtsmæssigt. Nu opgraderer vi kun systemet uden for normale arbejdstider og nøjes med opdateringer en gang i kvartalet," siger Jesper Erichsen og fortsætter: 

"Nu har vi en oppetid på 99,94 procent, og vi har reduceret incidents med en tredjedel. Fokus på governance har med al tydelighed vist, at når man får kontrol over sit system uden den evige brandslukning, så får vi også bedre tid til udvikling," lyder det fra DSV's it-direktør.

Nu er tiden kommet til et nyt system

Han fortæller, at DSV har sparet omkring 20 procent på sin løbende drift.

Det vil i kroner og ører årligt sige "et pænt tocifret millionbeløb".

"Når man kommer i kontrol, så bliver det hele faktisk også meget billigere," lyder læren fra DSV's it-direktør.

Kigger efter nyt system

Selv om Cargolink i dag kører tilfredsstillende, og DSV nu har fået styr på processer og sin it-governance med en klar ansvarsfordeling mellem udvikling og vedligeholdelse, så synger Cargolink på sidste vers.

Det skyldes blandt andet, at DSV ruster sig til at få et mere robust system, der kan håndtere, at virksomheden igennem 20 år er vokset kraftigt.

Desuden har virksomheden meget forskellige setups til sin lastbilsfragt og pakketransporten til søs og i luften.

Derudover er Cargolink i sin nuværende form så rigidt, at det er umuligt at bruge i Grækenland og i Østeuropa, hvor der findes andre alfabeter end det latinske, som bruges i Danmark og i det meste af den vestlige verden.

"Fra min stol handler it grundlæggende om ledelse og at sætte tingene ind i strukturer, hvor min opgave så er at angive retningen," siger Jesper Erichsen.

Han peger på, at det nye system i lighed med Cargolink naturligvis bliver en ekstrem vigtig del af forretningen.

Derfor går DSV's it-direktør heller ikke bare ud og hiver et nyt system ned fra hylderne.

I stedet bruger han disse måneder til at sondere terrænet for det mest anvendelige it-system, der enten skal bygges modulært op med forskellige produkter, eller være ét stort system, der kan håndtere hele virksomhedens behov på en gang.

I den henseende kigger han mod selskaber som SAP og Oracle.

Andre og mindre leverandører kan dog også komme i spil i en udskiftningsproces, hvor it-direktøren inddrager medarbejdernes ønsker til funktioner og brugervenlighed for at tilfredsstille sine kolleger og ikke mindst virksomhedens bundlinje.

"For mig er it og forretningen ikke to forskellige størrelser, men hænger uløseligt sammen, ligesom man heller ikke adskiller økonomi og forretning. Og i it-afdelingen må vi jo også påtage os et ansvar med at være med til at udvikle og optimere forretningen," lyder det fra DSV's it-direktør Jesper Erichsen.

Han forventer, at der kommer klarhed over, hvilket system transportselskabet vælger, inden for et par måneder.

Læs også:

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

Navnenyt fra it-Danmark

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil