Det er ikke kun Danske Bank, der har problemet med deres IT-installation. Også de mindre bankers IT-selskab BEC har problemer med driften.
Midt i fredagstravlheden måtte flere af BEC's kunder, der fortrinsvis er mindre banker og andelskasser, se deres systemer gå i sort. Og direktør i BEC Leo Svendsen tror da også, at netop den store belastning af systemet kan være medvirkende til kollapsen.
- Vi har haft i alt fem nedbrud i løbet af dagen, hvoraf de to længste har været på 30 minutter. Og på nuværende tidspunkt tror vi, at nedbruddet skyldes en softwarefejl i kernen af databasesystemet og operativsystemet, der er fremtvunget af den store belastning, vi har oplevet på vores systemer i dag, siger han.
Dobbelt dækning hjalp ikke
Der er tale om en DB2-database på en IBM-mainframe med MVS, men Leo Svendsen vil ikke lægge skylden på IBM for nedbruddet. Han peger på, at BEC for to uger siden fik opgraderet MVS-platformen, og at der i den forbindelse kan være tale om en konfigurationsfejl.
BEC råder over to driftcentre, der i forbindelse med nedbrud skal sikre, at systemerne kører videre, men på grund af fejlens karakter hjalp den dobbelte dækning intet.
- Hensigten med de to centre er, at det ene tager over, når der er hardware, der svigter på det andet system, men når der er tale om en softwarefejl, så går systemerne ned samtidig. Men heldigvis er systemerne lukket ordentlig ned, så der ikke er mistet data, siger Leo Svendsen.
Nedbruddene, der sammenlagt betød døde IT-systemer i halvanden time, ramte både filialsystemerne og bankkundernes mulighed for at betjene sig selv på nettet.
- Det er klart uacceptabelt, men jeg tror, at alle filialer er kommet op igen, inden bankerne lukkede klokken seksten, siger han.