Artikel top billede

Fagforbund: CSC overtræder loven i fyringsrunde

CSC overtræder central lov i forbindelse med fyringen af mere end 300 medarbejdere, mener it-fagforbundet Prosa.

CSC har overtrådt lov om masseafskedigelser i forbindelse med den fyringsproces, som it-giganten netop har afsluttet i Danmark.

Det mener it-fagforbundet Prosa, der har har 133 medlemmer blandt de 354 afskedigede CSC-ansatte.

Hos fagforbundet fortæller faglig sekretær, John Jørgensen, at firmaets professionelle håndtering af hele forhandlingsprocessen med de faglige repræsentanter ikke har været god nok.

"Man har ikke afleveret efterspurgte, nødvendige informationer. og det har erterladt vores repræsentanter i en position, der gjorde det svært at forhandle i overensstemmelse med lov om masseafskedigelser," siger John Jørgenseen.

Og det gjorde det svært reelt at begrænse skadevirkningerne af masseafskedigelserne, sådan som meningen med forhandlingerne er, fortæller han.

Fik ikke information om detaljer

Ifølge Prosas faglige sekretær omhandler de manglende informationer blandet andet, hvike profiler der skulle afskediges, om der blev brugt eksterne konsulenter, og hvor meget overarbejde der var.

"Det har heller aldrig været klart for vores repræsentanter, hvad besparelsesmålet egentlig var," siger John Jørgensen.

De manglende informationer fra CSC er et problem for Prosa, fordi det dermed bliver umuligt at afbøde virkningerne af masseafskedigelserne, sådan som meningen med reglerne ifølge Prosa ellers er.   

"I bund og grund er det jo ikke et spørgsmål om at reducere personalet, men om at spare nogle penge. Og det kunne man godt have taget en forhandling om," siger han.

Eksempelvis kunne andre elementer som en periode med nedsat tid og lønafkortning eller nedbringelse af overarbejde eller en ekstra uges ferie uden løn havde været i spil, fortæller han.

Han peger også på, at CSC ikke har villet indgå forhandlinger om, hvorvidt en let opkvalificering eller efteruddannelse af medarbejderne kunne have gjort dem i stand til at bestride de job, som CSC måtte efterspørge fremover.

Sådan overtræder CSC loven

"CSC sidder på informationerne. Og det har de faktisk en forpligtelse til at give vores repræsentanter i forhold til lov om masseafskedigelse, sådan at der er en reel mulighed for, at man kan afbøde virkningerne af masseafskedigelsen," siger han. 

Og dermed bryder CSC loven om masseafskedigelser, mener it-fagforbundet Prosa.

"Vi kan sgu ikke spille med, hvis ikke vi får informationerne, og hvis ikke vi kan spille med, jamen så mener vi ikke, at de overholder lov om masseafskedigelser," siger John Jørgensen.
 
Protest nødvendig
Prosa har dog ifølge John Jørgensen ingen illusion om, at processen skal gå om.

"Men vi kan ikke bare sidde den overtrædelse overhørig. Ellers er det et udtryk for, at man tier og samtykker," siger han. 

En af Prosas organisationer har sendt en henvendelse til Beskæftigelsesrådet for Hovedstaden og Sjælland, men de andre organisationer har undladt dette skridt.

Det skyldes i følge John Jørgensen, at man ikke tror på, at det nytter noget.

Ifølge John Jørgensen vil man i stedet under evalueringen af processen omkring masseafskedigelserne hos CSC højlydt gøre opmærksom på, at forløbet ikke er i orden, og at det er nødvendigt at respektere, at relevant information til faglige eller medarbejderrepræsentanter tilvejebringes, så de kan gøre deres arbejde.  

Et andet fagforbund overvejer ifølge Computerworlds oplysninger også at gøre indsigelse om forhanlingsforløbet med CSC.

Nyt lavpunkt i koldt forhold

Med påstanden fra Prosa når forholdet mellem it-giganten og it-fagforbundet et nyt lavpunkt, efter at det ellers var nået op på lunkent efter en lang og iskold periode under og efter sidste års arbejdskonflikt.

Det nye lavpunkt i forholdet mellem CSC og Prosa kommer kort efter, at CSC i arbejdsretten tabte en voldgiftssag med rødder i sidste års konflikt. I sagen fik en tillidsmand en erstatning på omkring 600.000 kroner for uretmæssig bortvisning.

CSC bortviste ham i forbindelse med en ulovlig arbejdsnedlæggelse under påsken 2011, fordi han ifølge CSC havde deltaget i en ulovlig arbejdsnedlæggelse.

I går indgik CSC i en anden sag om bortvisning af en tillidsmand et forlig hvor de betaler 250.000 kroner. 

I april accepterede CSC en bøde på 6,7 millioner kroner for at have underbetalt 74 medarbejdere fra Indien i en sag, hvor Prosa havde politianmeldt firmaet.

CSC: God og positiv dialog
Fra CSC har Computerworld modtaget en skriftlig kommentar fra HR-chef Charlotte Lundblad.

"Vi gør altid vores bedste for at være klare og tydelige i vores kommunikation. Ved en forhandling er det naturligt, at man har forskellige synspunkter og ønsker. Men selvom det har været en hård proces, mener jeg vi har haft en god og positiv dialog."

"Vi har gennemført en svær omstrukteringsproces, og CSC Danmark er nu parat til at gennemføre vores strategi med fokus på at styrke kundefokuseringen via innovation og fremsynede idéer, profitabel vækst og ved at skabe et godt arbejdsmiljø for vores medarbejdere og vores kunder".




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere