Europæiske telefirmaer: Stop nu al den regulering

Europæiske teleselskaber vil have EU til at lempe på reguleringen. Det har de særligt gode grunde til, mener de.

Artikel top billede

Computerworld News Service: De europæiske teleselskaber anmoder EU om at lempe loven på teleområdet.

En "alt for indgribende lovgivning" kvæler ifølge de europæiske teleselskabers brancheorganisation ETNO (European Telecommunications Network Operators Association) innovationen og udrulningen af fibernetværk i Europa.

Brancheorganisationen argumenterer for, at operatørerne får større råderum i forhold til at sætte prisen for adgang til fiber.

"Europas teleselskaber er nødt til at bevæge sig fra tale- til datadrevne forretningsmodeller for at kunne tjene penge på den hurtigt stigende datatrafik og vende tendensen med faldende omsætning," siger formand for ETNO, Daniel Pataki.

Fr at udnytte efterspørgslen på data-services er teleselskaberne nødt til at investere i fibernetværk.

Men visse analytikere mener, at lofter på priserne for adgang til kobbernetværkene lægger en dæmper på investeringerne i fiber.

Det bør ifølge ETNO være tilladt at lade prisen for adgang til de ældre kobbernetværk stige, når omkostningerne stiger.

Prisloft koster omsætning

Brancheorganisationen mener, at prislofterne er skyld i den faldende omsætning i den europæiske telesektor med samlet set 1,4 procent i 2010 og to procent i 2011.

Den samlede omsætning vil ifølge prognoserne fortsætte med at falde med gennemsnitligt 1,8 procent om året indtil 2015, hvis ikke operatørerne finder nye indtægtskilder.

Det erklærede mål med Europa-Kommissionens digitale dagsorden er dog at fremme investering i nye generationer af netværk.

Kommissionen mener, at man ved at begrænse, hvor meget teleselskaberne må tage for adgang til de gamle kobbernetværk, tvinger dem til at investere i fiber.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S