Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

Derfor er gigantkøb af Logica dømt til fiasko

Analytikere har ikke meget fidus til, at opkøb af Logica vil føre til guld og grønne skove.

Læs også: It-gigant køber Logica med 700 danske ansatte.

Computerworld News Service: Flere analytikere er yderst kritiske overfor udsigten til, at Storbritanniens sidste store software- og services-virksomheder Logica vil blive opkøbt af den mindre canadiske virksomhed CGI, hvilket du kan læse mere om her.

Det estimeres, at handlen er på 15,6 milliarder kroner, hvilket svarer til en merpris på knap 60 procent i forhold til Logica-aktiens lukkekurs, den dag handlen blev indgået.

Analytikernes dystre vurdering lyder dog, at handlen fremhæver, hvordan Logicas ledelse har fejlet, og at CGI ikke vil kunne skabe nogen ny global forretning ved at integrere Logicas europæiske aktiviteter.

Ingen ny global spiller

Douglas Hayward, der er research director hos IDC, tvivler for eksempel på Logicas bestyrelsesformand, David Taylors, prognose for selskabets fremtid.

Den lyder ellers på, at opkøbet vil "skabe en førende spiller i den globale it-services-sektor med en væsentlig tilstedeværelse i Amerika, Europa og Asien."

De to selskabers kombinerede aktiviteter vil stort set forblive i samme størrelsesorden overalt, blot spredt over flere geografiske områder, argumenterer Hayward.

"Har Logica brug for en massivt øget tilstedeværelse i Canada? Næppe. Og har CGI virkelig brug for en massiv tilstedeværelse i Europa for at understøtte sine eksisterende kunder? Nej."

"Har vi ikke været her før? Da Logica for mange år siden opgav sine tidligere globale ambitioner (selskabet havde det usandsynlige mål at blive en global Top 10-spiller under tidligere topchef Martin Read), er det ironisk, hvis ikke ligefrem bekymrende, at se ideen om en førerposition i det globale marked blive genoplivet som en drivende kraft for denne aftale."

Ideel platform

Taylor fra Logica udtaler også, at de to selskabers samlede ressourcer vil udgøre en ideel platform til at betjene klienterne lokalt såvel som globalt og således til at opnå store forretningsmuligheder inden for outsourcing.

Så ringe er synergien

Hayward argumenterer dog for, at dette opkøb på ingen måde vil skabe en sammenhængende global spiller, der er stor nok til på kort sigt at konkurrere med spillere som Hewlett-Packard, IBM eller Accenture.

Men hvad med på længere sigt?

Også her har Hayward sine tvivl.

"Det er tvivlsomt, på nær hvis CGI kan handle hurtigt og skånselsløst uden at fremmedgøre Logicas større medarbejderstab. Vi er ikke overbevist om, at de to virksomheder har nogen væsentlig vækstgivende driftsmæssig synergi," siger han.

"Herudover har Logica selv haft vanskeligt ved at blive en virkelig integreret europæisk spiller og er faktisk mere et konglomerat af lokale virksomheder. Vi er ikke sikre på, om CGI virkelig begriber opgavens omfang."

Hayward konkluderer, at denne "handel er tegn på, at Logicas ledelse har fejlet og ikke ser nogen måde at øge virksomhedens værdi væsentligt i de næste få år. Implikationen er, at CGI kan gøre det meget bedre. Men kan selskabet det? Lad os håbe det."

Forstår ikke hvad Logica er for en virksomhed

Opkøbet møder yderligere kritik fra Anthony Miller, der er administrerende partner hos analytikeren TechMarketView.

Han hævder, at selvom Logica er "så billig," betyder det ikke, at selskabet har fortjent interesse fra købere.

Miller sætter spørgsmålstegn ved, om CGI's topchef, Michael Roach, forstår kompleksiteten i Logicas aktiviteter, der kommer af, at dets europæiske divisioner grundlæggende kører som separate selskaber.

"Han tror, at han køber ét selskab. Faktisk er det ikke alene Roach, der tror det, men det gør også sell-side-analytikerne i de respekterede nordamerikanske investeringsbanker, som følger CGI's aktie, og som at dømme efter telefonmødet, hvor opkøbet blev offentliggjort, ikke har nogen klar idé om, hvad Logica er for en virksomhed, og hvad den foretager sig."

"De lader alle til at tro, at Logica er en 'europæisk CGI' som derfor 'selvfølgelig vil passe ind'. Sådan forholder det sig bare ikke. Logica har aktiviteter i ikke færre end 24 europæiske lande og 19 andre på verdensplan. Hvert land har egen kultur, eget sprog, egne processer til salg og levering, egne lovgivningsmæssige rammer og økonomiske vilkår. CGI er ikke ved at købe ét selskabet - på en måde forsøger selskabet at købe 43"

Så lidt mening giver købet for CGI

Miller mener heller ikke, at opkøbet i nogen væsentlig grad giver økonomisk mening for CGI.

"Lad jer nu ikke forblænde af CGI's EBIT-margin på 14,7 procent. Virksomhedens europæiske aktiviteter har kun opnået en overskudsgrad på 6,1 procent - hvilket er nogenlunde på linje med Logicas resultat før renter og skat i 2011," siger Miller.

"Tror de, at hvis de slår de to selskaber sammen, at den europæiske EBIT-margin så vil blive fordoblet? Faktisk vil Europa og Storbritannien udgøre næsten 60 procent af den samlede forretning - så kan I selv lave margin-udregningerne."

"Folkens, hvis denne handlen går igennem, så vil et ord som 'opkøbsforstoppelse' ikke engang begynde at beskrive de vanskeligheder, der er i vente."

Tak for forsøget, Andy

Damian Reece, der skriver en erhvervsklumme i den engelske avis The Telegraph, har også kun hårde ord om opkøbet.

Han tilskriver Logicas beslutning om at sælge til nuværende topchef, Andy Green, som har haft svært ved at skabe vækst, siden han blev udnævnt i oktober 2007, og må derfor have følt et vist pres fra investorerne.

Den dag Green blev udnævnt, lukkede Logicas aktie på 15 kroner, men er siden faldet med 36 procent.

"Andy Green vil forlade selskabet med godt ni millioner kroner, selvom hans plan for Logica er slået fejl. Nå ja, men tak for forsøget, Andy. De 1.300 mennesker, han fyrede i december, følte i går uden tvivl, at deres offer var det hele værd, da deres selskabs aktie endelig opdagede retningen op takket være Andys geniale idé at sælge selskabet - om end til discountpris - før endnu en nedjustering," lyder ordene fra Reece.

"Det faktum, at aktien for Logicas køber, CGI, steg med op til 19 procent efter nyheden om, at virksomheden kun skulle betale 15,6 milliarder kroner for selskabet, siger det hele. Efter at have fortalt os i december, at han aldrig have oplevet en 'så lang periode med usikkerhed', så var Andy i går fuld af en 'følelse af begejstring' efter at have bortgiftet Logica."

Oversat af Thomas Bøndergaard.

Læs også: It-gigant køber Logica med 700 danske ansatte.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere