Derfor er gigantkøb af Logica dømt til fiasko

Analytikere har ikke meget fidus til, at opkøb af Logica vil føre til guld og grønne skove.

Artikel top billede

Læs også: It-gigant køber Logica med 700 danske ansatte.

Computerworld News Service: Flere analytikere er yderst kritiske overfor udsigten til, at Storbritanniens sidste store software- og services-virksomheder Logica vil blive opkøbt af den mindre canadiske virksomhed CGI, hvilket du kan læse mere om her.

Det estimeres, at handlen er på 15,6 milliarder kroner, hvilket svarer til en merpris på knap 60 procent i forhold til Logica-aktiens lukkekurs, den dag handlen blev indgået.

Analytikernes dystre vurdering lyder dog, at handlen fremhæver, hvordan Logicas ledelse har fejlet, og at CGI ikke vil kunne skabe nogen ny global forretning ved at integrere Logicas europæiske aktiviteter.

Ingen ny global spiller

Douglas Hayward, der er research director hos IDC, tvivler for eksempel på Logicas bestyrelsesformand, David Taylors, prognose for selskabets fremtid.

Den lyder ellers på, at opkøbet vil "skabe en førende spiller i den globale it-services-sektor med en væsentlig tilstedeværelse i Amerika, Europa og Asien."

De to selskabers kombinerede aktiviteter vil stort set forblive i samme størrelsesorden overalt, blot spredt over flere geografiske områder, argumenterer Hayward.

"Har Logica brug for en massivt øget tilstedeværelse i Canada? Næppe. Og har CGI virkelig brug for en massiv tilstedeværelse i Europa for at understøtte sine eksisterende kunder? Nej."

"Har vi ikke været her før? Da Logica for mange år siden opgav sine tidligere globale ambitioner (selskabet havde det usandsynlige mål at blive en global Top 10-spiller under tidligere topchef Martin Read), er det ironisk, hvis ikke ligefrem bekymrende, at se ideen om en førerposition i det globale marked blive genoplivet som en drivende kraft for denne aftale."

Ideel platform

Taylor fra Logica udtaler også, at de to selskabers samlede ressourcer vil udgøre en ideel platform til at betjene klienterne lokalt såvel som globalt og således til at opnå store forretningsmuligheder inden for outsourcing.

Så ringe er synergien

Hayward argumenterer dog for, at dette opkøb på ingen måde vil skabe en sammenhængende global spiller, der er stor nok til på kort sigt at konkurrere med spillere som Hewlett-Packard, IBM eller Accenture.

Men hvad med på længere sigt?

Også her har Hayward sine tvivl.

"Det er tvivlsomt, på nær hvis CGI kan handle hurtigt og skånselsløst uden at fremmedgøre Logicas større medarbejderstab. Vi er ikke overbevist om, at de to virksomheder har nogen væsentlig vækstgivende driftsmæssig synergi," siger han.

"Herudover har Logica selv haft vanskeligt ved at blive en virkelig integreret europæisk spiller og er faktisk mere et konglomerat af lokale virksomheder. Vi er ikke sikre på, om CGI virkelig begriber opgavens omfang."

Hayward konkluderer, at denne "handel er tegn på, at Logicas ledelse har fejlet og ikke ser nogen måde at øge virksomhedens værdi væsentligt i de næste få år. Implikationen er, at CGI kan gøre det meget bedre. Men kan selskabet det? Lad os håbe det."

Forstår ikke hvad Logica er for en virksomhed

Opkøbet møder yderligere kritik fra Anthony Miller, der er administrerende partner hos analytikeren TechMarketView.

Han hævder, at selvom Logica er "så billig," betyder det ikke, at selskabet har fortjent interesse fra købere.

Miller sætter spørgsmålstegn ved, om CGI's topchef, Michael Roach, forstår kompleksiteten i Logicas aktiviteter, der kommer af, at dets europæiske divisioner grundlæggende kører som separate selskaber.

"Han tror, at han køber ét selskab. Faktisk er det ikke alene Roach, der tror det, men det gør også sell-side-analytikerne i de respekterede nordamerikanske investeringsbanker, som følger CGI's aktie, og som at dømme efter telefonmødet, hvor opkøbet blev offentliggjort, ikke har nogen klar idé om, hvad Logica er for en virksomhed, og hvad den foretager sig."

"De lader alle til at tro, at Logica er en 'europæisk CGI' som derfor 'selvfølgelig vil passe ind'. Sådan forholder det sig bare ikke. Logica har aktiviteter i ikke færre end 24 europæiske lande og 19 andre på verdensplan. Hvert land har egen kultur, eget sprog, egne processer til salg og levering, egne lovgivningsmæssige rammer og økonomiske vilkår. CGI er ikke ved at købe ét selskabet - på en måde forsøger selskabet at købe 43"

Så lidt mening giver købet for CGI

Miller mener heller ikke, at opkøbet i nogen væsentlig grad giver økonomisk mening for CGI.

"Lad jer nu ikke forblænde af CGI's EBIT-margin på 14,7 procent. Virksomhedens europæiske aktiviteter har kun opnået en overskudsgrad på 6,1 procent - hvilket er nogenlunde på linje med Logicas resultat før renter og skat i 2011," siger Miller.

"Tror de, at hvis de slår de to selskaber sammen, at den europæiske EBIT-margin så vil blive fordoblet? Faktisk vil Europa og Storbritannien udgøre næsten 60 procent af den samlede forretning - så kan I selv lave margin-udregningerne."

"Folkens, hvis denne handlen går igennem, så vil et ord som 'opkøbsforstoppelse' ikke engang begynde at beskrive de vanskeligheder, der er i vente."

Tak for forsøget, Andy

Damian Reece, der skriver en erhvervsklumme i den engelske avis The Telegraph, har også kun hårde ord om opkøbet.

Han tilskriver Logicas beslutning om at sælge til nuværende topchef, Andy Green, som har haft svært ved at skabe vækst, siden han blev udnævnt i oktober 2007, og må derfor have følt et vist pres fra investorerne.

Den dag Green blev udnævnt, lukkede Logicas aktie på 15 kroner, men er siden faldet med 36 procent.

"Andy Green vil forlade selskabet med godt ni millioner kroner, selvom hans plan for Logica er slået fejl. Nå ja, men tak for forsøget, Andy. De 1.300 mennesker, han fyrede i december, følte i går uden tvivl, at deres offer var det hele værd, da deres selskabs aktie endelig opdagede retningen op takket være Andys geniale idé at sælge selskabet - om end til discountpris - før endnu en nedjustering," lyder ordene fra Reece.

"Det faktum, at aktien for Logicas køber, CGI, steg med op til 19 procent efter nyheden om, at virksomheden kun skulle betale 15,6 milliarder kroner for selskabet, siger det hele. Efter at have fortalt os i december, at han aldrig have oplevet en 'så lang periode med usikkerhed', så var Andy i går fuld af en 'følelse af begejstring' efter at have bortgiftet Logica."

Oversat af Thomas Bøndergaard.

Læs også: It-gigant køber Logica med 700 danske ansatte.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S