It-folk udveksler vigtige erfaringer på Roskilde Festival

En flygtningelejr har flere ligheder med Roskilde Festival, når det kommer til it-setup.

Artikel top billede

Foran Orange Scene
Foto: Klavs Bo Christensen/Rockphoto (Foto: Klavs Bo Christensen)

Læs også:

En hel hær af it-nørder kæmper mod kaos i Roskilde

Fremtidens mobilnet rejser sig i Roskildes urinstøv

Det kan synes underligt at sammenligne et underholdningsarrangement med et katastrofeområde.

Der er dog en række ligheder mellem en festival og en flygtningelejr, der gør det naturligt, at de to organisationer kan trække på hinandens it-erfaringer.

"Det handler om en forfærdelig masse mennesker, og det handler om en organisationskultur, der består af mennesker, der ikke har arbejdet sammen før. Og så er vi under enormt tidspres," siger Claus Olsen, der er koordinator i Røde Kors' katastrofeafdeling.

I disse dage har han besøgt nordeuropas største musikfestival for at se nærmere på dens it-faciliteter, og hvordan Roskilde Festival løser sine udfordringer med it.

"På det trådløse område er det de samme enheder, vi bruger, og det er nogenlunde samme måde, vi sætter det op på. Men de services, vi leverer, er ret forskellige," siger Claus Olsen.

It-erfaringer kan redde liv i Afrika

I øjeblikket løser Dansk Røde Kors opgaver i Sahel-regionen i Afrika, sahelbæltet, hvor organisationen skal håndtere store flygtningestrømme som konsekvens af tørke, sult og borgerkrig.

"En af de opgaver, som vi løser, er det, som vi kalder tracing. Vi hjælper familier, der er blevet brudt op med at finde hinanden igen. Det bruger vi en forfærdelig masse it til," siger Claus Olsen. 

Mens Roskilde Festivals primære formål er underholdning og Røde Kors' formål handler om at redde liv, minder teknologierne bag langt hen ad vejen om hinanden.

I nogle tilfælde leverer Dansk Røde Kors it til over 500.000 mennesker, og i andre situationer leverer nødhjælpsorganisationen kun it til ganske få personer.

"Det er meget skalerbart, hvor Roskilde Festival måske er meget mere statisk," siger Claus Olsen og bliver suppleret af Roskilde Festivals it-chef Jakob Boldsen Lund, der kan fortælle, at festivalen har en forventning om, hvor mange der kommer hvert år.

Derfor er hastighed altafgørende

Jakob Boldsen Lund bekræfter, at formålene er vidt forskellige, men at de praktiske udfordringer er ens, fordi begge it-organisationer arbejder under et enormt tidspres. 

Konsekvenserne er dog vidt forskellige fra et katstrofeområde i Nordafrika i forhold til marken tre kilometer uden for Roskilde.

"For Røde Kors' vedkommende kan det betyde forskellen mellem liv og død. Derfor er det sindssygt vigtigt, at vores leverancer spiller. Hvis noget går galt, og det gør ting, skal vi være i stand til at løse problemet i en hulens fart," siger Claus Olsen.

Konsekvenserne for musikfestivalen er ikke nær så vidtrækkende, fordi det ikke primært handler om menneskeliv, men det kan få betydning for afviklingen af koncerterne.

Derfor skal der også her reageres hurtigt.

"Noget der gerne må tage en dag resten året, må ikke tage mere end en time eller to på festivalen. Så har vi et område, hvor der mangler strøm eller netværk, skal det løses lige med det samme," siger Jakob Boldsen Lund.

Jonas Hauge og Michal Wodzinski arbejder begge professionelt med netværk og er samtidig to af hovedkræfterne blandt de frivillige, der arbejder med it-infrastruktur på festivalen.

De fortæller, at der ligger omkring 5000 timers frivilligt arbejde bag etableringen af hele netværket på Roskilde Festival, heriblandt det trådløse netværk, som festivalen har udbudt til publikum i år.

Læs også:

En hel hær af it-nørder kæmper mod kaos i Roskilde

Fremtidens mobilnet rejser sig i Roskildes urinstøv

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Nordjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Machine Learning Operations Engineer til opbygning af Forsvarets nye IT-platform

    Københavnsområdet

    Csis Security Group A/S

    Senior Software Engineer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S